Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Geschreven door Marc van Belkum op May 31, 2023

Groeien met data (blog 5 van 6)

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van datavolwassenheid heeft bereikt. Want dan heb je je data prima op orde. De grootste uitdaging om te blijven groeien, is het betrekken van élke collega. Je leest er meer over in dit vijfde blog uit de serie (5/6)

Groeien met data (blog 5 van 6)

Scoor je in onze datascan een 4 op datavolwassenheid, dan werkt je organisatie intensief met data uit interne en externe bronnen. Die data zijn beschikbaar voor iedereen die ze nodig heeft en mag gebruiken. Alle belangrijke beslissingen zijn gebaseerd op data; managers halen er constant stuurinformatie uit.

Ook neemt je organisatie de eerste voorspellende modellen in gebruik. Zo’n model maakt gebruik van een algoritme dat op basis van historische data heeft geleerd om voorspellingen te doen. Je marketeers weten daardoor bijvoorbeeld steeds beter wat ze van klanten kunnen verwachten, en daar kunnen zij op inspelen. Zo kent de toekomst steeds minder geheimen.

Heeft iedereen data-skills?

Wat we bij Little Rocket in de praktijk nog wel eens zien, is dat het lastig is om data & analytics te integreren binnen de héle organisatie. Vaak zijn het de finance medewerkers die het meeste ‘hebben’ met cijfers. Zij hebben targets als ‘Het ROI stijgt dit jaar met vijf procent’, en zij gebruiken voorspellende modellen om hun targets te halen.

Maar je bent pas echt een analytical company als je data ook gebruikt om (interne) bedrijfsprocessen efficiënter in te richten. Een voorwaarde om dat voor elkaar te krijgen, is dat iedereen beschikt over (de juiste) data-skills. Dat betekent dat je twee dingen moet doen:

1. Trainen:

Op level 4 is je corebusiness hetzelfde als op level 3 en lager. Van ambachtelijke bakker ben je bijvoorbeeld uitgegroeid tot broodfabriek met Europa als afzetmarkt. De meeste medewerkers zijn nu niet meer aan de slag in de bakkerij. Ze regelen de logistiek en verkoop, onderhouden machines, computersystemen of databases.

Sommige functies hebben dus veel raakvlakken met data, en andere veel minder. Om het optimale uit de beschikbare data te halen, moet je je dus voortdurend afvragen: wie heeft welke training nodig?

2. Werven :

Van operator tot IT’er, bij het werven van nieuwe medewerkers, zoek je naar kandidaten met datasensitiviteit. Ook vraag je je op level 4 af welke nieuwe functies je moet creëren. Je hebt namelijk geregeld specialistische kennis nodig, bijvoorbeeld over nieuwe algoritmes. Inhuren is niet meer efficiënt, dus je gaat dataspecialisten werven.

Blijven groeien kan nog steeds

Is er in de breedte een datacultuur ontstaan en kent de toekomst nog maar weinig geheimen? Dan ben je goed bezig. Maar uitgegroeid op de ladder van datavolwassenheid ben je nog niet. Op level 5 krijgen algoritmes nog veel meer invloed. Zij vertellen bijvoorbeeld welke bedrijven je het beste kunt benaderen, en schatten in hoe groot de kans is dat je tot zaken komt.

Maar voor je zover bent, moet je nog wel een aantal stappen zetten.

Zo groei je richting level 5 van datavolwassenheid:
  • Richt je op unieke data, want daaruit kan een heel nieuw businessmodel groeien.
  • Gebruik analytische tools door de hele organisatie heen.
  • Blijf je interne ambassadeurs inspireren zodat zij hun successen intern en extern delen.
  • Ga op zoek naar je onderscheidend vermogen, want dat stelt je in staat om je concurrenten een stap voor te blijven.
  • Zorg dat er op alle plekken in je organisatie mensen zitten met oog voor analytics.

Aangekomen op level 5 ben je een IT-bedrijf geworden. Dan mag je je een ‘analytical competitor’ noemen. Daarover lees je meer in het laatste blog van deze serie.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

Little Rocket beste analytics bureaus Emerce100

Laurens Slot
April 26, 2024
"3 min"

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min