De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Geschreven door Jelle Scholten op May 20, 2020

Het dagelijkse dashboard

Uit het niets begon minister Hugo de Jonge tijdens de persconferentie van 19 mei over auto’s. Een auto heeft een achteruitkijkspiegel om te kijken wat er achter je ligt, maar ook een dashboard. In dat dashboard zit een kilometerteller, die vrij precies laat zien hoe hard je rijdt, waarschuwingslampjes die meteen aangeven wat er verkeerd is en hoe ernstig het is, maar ook hoe ver je nog kunt rijden aan de hand van de inhoud van de tank. Dat laatste is wat minder precies dan de eerste twee, maar geeft wel een redelijke indicatie. Eigenlijk omvat deze uitleg heel erg goed wat een dashboard doet, ook voor het bedrijfsleven.

Beschrijven

Dashboards gebruik je om je data te analyseren. In het voorbeeld hierboven is je rijgedrag de data. Bedrijven genereren ook data en gebruiken ook dashboards. De kilometerteller wordt in veel dashboards zelfs vaak letterlijk verwerkt. Je kent hem misschien wel, de zogeheten Gauge. De visual toont bijvoorbeeld hoe je omzet het doet t.o.v. je target. In een coronadashboard zou deze gebruikt kunnen worden voor het aantonen van het getal R, dus de mate waarin het coronavirus zich verspreid. Wanneer R te groot wordt, kom je in de oranje of rode ‘zone’ terecht en moet je op de rem trappen.

Wat je op dat moment aan het doen bent, is op een beschrijvende manier naar je data kijken: wat is er in het verleden gebeurd en waar staan we op dit moment? Wat voor impact heeft het virus gehad op de offertes die onze salesafdeling uitstuurt vergeleken met dezelfde periode vorig jaar? Hoe vochtig is het op dit moment in ons kantoorpand ten opzichte van een uur geleden? Al dit soort vragen kunnen beantwoord worden met beschrijvende analyses.

Voorspellen

Wanneer je de data van je organisatie op een goede manier gestructureerd hebt en er beschrijvende  inzichten uithaalt, kan het ook tijd worden om de volgende stap te zetten: je gaat de toekomst voorspellen. Aan de hand van je historische leads, kun je bijvoorbeeld voorspellen hoe groot de kans op succes is zodra een nieuwe lead de salestrechter binnenstroomt. Of je gaat in kaart brengen hoeveel mensen zich in het centrum van je stad gaan bevinden op zaterdagmiddag om 3 uur. Zulke voorspellingen zullen voor de nabije toekomst vrij precies zijn, maar hoe verder weg je gaat kijken, hoe minder accuraat het wordt (denk maar aan de weersvoorspelling). Die voorspelmodellen kunnen zichzelf ook continu blijven verbeteren. Op dat moment kom je terecht bij Machine Learning.

Voorspelmodellen zijn een mooie toevoeging op een beschrijvend dashboard. Een tool als Power BI ondersteunt de toepassing van R en Python scripts, zodat je je eigen modellen kunt gebruiken. Dit kan dus gaan over het voorspellen van de af- of toename van het aantal corona besmettingen, over het voorspellen van je toekomstige omzet, maar ook over het clusteren van klanten in verschillende segmenten en het voorspellen binnen welk segment een nieuwe klant zich bevindt. Doe je bovenstaande al en ben je dus al voorspellend bezig? Vergeet dan niet de volgende stap.

Voorschrijven

Je kunt al beantwoorden wat er is gebeurd en wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar je moet deze gegevens vervolgens nog zelf interpreteren om te bepalen wat de “next best action” is. Dit kun je ook door een algoritme laten doen. Geavanceerde algoritmes kunnen voorschrijvende inzichten geven, gebaseerd op je historische data en voorspelmodellen. Als het ware voorspelt een machine alle stappen die je mogelijk kunt nemen, en bepaalt welke stap de beste uitkomst heeft. Eigenlijk net als een arts die jou een medicijn voorschrijft. In de praktijk kan dit bijvoorbeeld een pop-up zijn die hotelreceptionisten te zien krijgen wanneer je incheckt. In die pop-up staat een persoonlijk aanbod dat afgestemd is op jouw eigenschappen, waardoor de kans erg groot is dat je het aanbod accepteert (en het hotel dus wat meer verdient aan jouw verblijf). Wanneer de receptionist je dit aanbod doet, is het dus misschien wel de ideale toevoeging aan je verblijf. Accepteer je het aanbod niet? Dan geeft de receptionist dit aan in de pop-up, waardoor het model zichzelf verbetert.

De waarde

Hoe heeft dit nu waarde? Op zichzelf staand heeft data niet per se waarde. Alleen maar op je dashboard vertrouwen tijdens het rijden heeft ook geen zin. Dan knal je snel genoeg ergens tegenaan. Het is juist de combinatie van je rijvaardigheid en de hulpmiddelen op het dashboard, waardoor je zo snel en efficiënt mogelijk op je bestemming komt. Ga je een keer iets te snel? Dan geeft je dashboard aan dat je moet remmen om een boete (kosten) te besparen. Op die manier creëer je dus waarde.

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Wanneer je je bedrijfsdata gaat gebruiken om beter te worden, dan creëer je waarde voor je bedrijf. Zorg ervoor dat je werknemers het nut inzien van je data en dat ze alle data met elkaar delen. Centraliseer al je data en creëer één versie van de waarheid. Zo kun  je al vrij snel stappen gaan zetten in het meer voorspellend en zelfs voorschrijvend omgaan met de inzichten uit je data, in plaats van “alleen maar” in de achteruitkijkspiegel te kijken. Als je alleen daarop vertrouwt, weet je niet wanneer je op de rem moet trappen of juist gas moet geven.

Ben je klaar om de stap te zetten van beschrijvend naar voorspellend, of wil je meer weten over het laten werken van data voor jouw organisatie? Neem gerust contact op met een van onze experts.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min