Wat is een koekoeksjong?

Zoals eerder genoemd komen we bij Little Rocket regelmatig in aanraking met wat we een “koekoeksjong” noemen. Organisaties die een eerste stap hebben gezet in het ontwikkelen van een software product ter versterking van hun bestaande dienstverlening. Soms wordt dit zo succesvol dat de komst van het software product zorgt voor disruptie in de eigen organisatie. Door het succes ontstaan er op meerdere plekken in de organisatie problemen. Als u zich in één van de onderstaande pijnpunten herkent, dan begint uw interne startup waarschijnlijk al een aardig prominente plek in uw bestaande veilige nestje op te eisen:

  • Wij zijn geen softwarebedrijf, maar worden wel die kant op gedwongen. Willen we dat wel? We kunnen moeilijk overzien wat de consequenties zijn.
  • De klanten vragen om hele andere ondersteuning en implementatie, maar we zijn daar niet op ingericht.
  • We hebben een eerste paar versies succesvol vermarkt en nu moeten we door, maar ik moet ook rekening houden met mijn bestaande organisatie.
  • Bij bestaande klanten ging het vermarkten best makkelijk. We kwamen met wat nieuws en innovatiefs, maar hoe gaan we dit dan op grotere schaal buiten onze klantenkring vermarkten?
  • Van interne startup naar scale-up. Welke investeringen komen daarbij kijken? En waar moeten we dan rekening mee houden?
  • Ons product kannibaliseert ons bestaande verdienmodel!
  • Zijn we wel schaalbaar?
  • Wat betekent dit voor onze huidige positie en perceptie in de markt?
  • We lijken goud in handen te hebben, maar het voelt als een loden last.
  • Moeten we dit apart zetten en zelfs fysiek buiten onze organisatie?

En ga zo maar door…

En nu?

Waarschijnlijk zijn directie en management druk bezig om grip te krijgen op deze ogenschijnlijk grote kans, maar heeft het moeite om te bepalen welke stappen daarin belangrijk zijn.

  • En welke stappen in welke volgorde?
  • En wat is de impact zowel aan de externe kans kant als de interne bedreiging kant?
  • En welke keuzerichtingen en -momenten heb je eigenlijk?

Dat is waar wij je kunnen helpen. Little Rocket heeft meerdere succesvolle en ook minder succesvolle startups in de wereld van SaaS en gaming gelanceerd. Datatrics, Wepublish en Football Meister zijn daar de meest in het oog springende voorbeelden van. Daarnaast helpt Little Rocket organisaties zoals TrackCura, PostNL, BP en Heyday bij het ontwikkelen van data + software producten en SaaS businessmodellen. Daarbij is telkens de sleutel tot succes de businessmodel ontwikkeling in combinatie met het product. Mocht je een keer willen praten en ervaringen uitwisselen hierover, neem dan gerust contact met mij op.