KLANTCASE

Slimme stappen naar datagedreven optimalisatie

Efficiënter, duurzamer en klantgerichter dankzij een robuust dataplatform

40 jaar ervaring in vruchtensappen

AKOM Ankla, met meer dan 40 jaar ervaring in vruchtensappen, nectars, en limonadesiropen, heeft zich ontwikkeld tot een gevestigde speler in de drankensector. Vanuit hun vestiging in Oldenzaal levert AKOM dagelijks aan retailers, groothandels en horeca in Nederland. Met export naar onder andere de Nederlandse Antillen, Suriname en West-Afrika en een sterke aanwezigheid in Duitsland weet AKOM wat de markt vraagt.

Blijven innoveren

Onder leiding van Jorrit Bartelink, die het bedrijf 12 jaar geleden van zijn schoonvader overnam, blijft AKOM innoveren. Wat begon met Jorrit in het magazijn groeide uit tot zijn positie als directeur met een brede, hands-on visie. Hij weet écht wat er binnen de afdelingen van AKOM speelt.

Innovativiteit en diversiteit drijven Jorrit dagelijks vooruit. Continu ziet hij kansen om verder te innoveren en groeikansen te benutten. Geïnspireerd door de mogelijkheden van data en AI kwam Jorrit in contact met Little Rocket. Samen ontdekten ze dat een datagedreven aanpak AKOM gaat helpen om kennis vast te leggen, werkprocessen te optimaliseren en concurrentievoordeel te behouden. Zonder dat ze daarbij afhankelijk te zijn van individuele kennis en ervaring.

"De mensen van Little Rocket werken op een prettige, low-profile manier en hebben oprechte interesse in wat wij als bedrijf belangrijk vinden."

Jorrit Bartelink

Group CEO, AKOM Ankla Oldenzaal B.V.

De uitdaging

Verlies van kennis en toenemende concurrentiedruk

In de huidige dynamische markt moet AKOM efficiënter werken om concurrentievoordelen te behouden. Veel cruciale kennis zat bij ervaren medewerkers in het hoofd en was daardoor niet breed toegankelijk binnen het bedrijf.

Daarnaast maakte de schaarste aan beschikbare arbeidsuren procesoptimalisatie noodzakelijk. Jorrit zag in dat AKOM een duurzame oplossing nodig had om deze processen structureel te verbeteren en tegelijkertijd hun groeiambities veilig te stellen.

"Het project is soepel verlopen en Little Rocket voelt echt als een partner."

Jorrit Bartelink

Group CEO, AKOM Ankla Oldenzaal B.V.

De oplossing

Een centraal dataplatform met focus op houdbaarheid en voorraadbeheer.

Little Rocket bouwde een centraal dataplatform waardoor AKOM gemakkelijk toegang heeft tot cruciale bedrijfsdata. Dit platform maakt het mogelijk om geavanceerde analyses te doen, zorgt dat informatie makkelijker beschikbaar is en vormt de basis voor een slimme houdbaarheid analyse. In drie stappen werd de oplossing gebouwd:

Proof of Value

Grondige analyse van bedrijfsprocessen en verbeterkansen

Centraal dataplatform

Implementatie van Microsoft Fabric Base platform

Smart Dashboard

Ontwikkeling van een interactief THT-analyse dashboard

Van data naar daadkracht: Meetbare resultaten

Dankzij deze aanpak kan het team van AKOM nu snel en proactief handelen. Ze zien direct welke producten actie vereisen en kunnen hiermee klantgerichte aanbiedingen doen voordat producten hun houdbaarheidsdatum bereiken. Hierdoor kan AKOM hun voorraadbeheer optimaliseren en verspilling minimaliseren.

De resultaten: Een efficiëntere bedrijfsvoering en duurzame kansen voor de toekomst

De dagelijkse THT-analyses verminderen verspilling en verhogen de marge op THT-producten door tijdige signalering. Dit heeft geleid tot kostenbesparing van afschrijvingen op producten. Ook levert het een tijdsbesparing op bij verkopers en logistiek. En stelt dit het bedrijf in staat om te groeien, nu en in de toekomst.

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij AKOM. Het bedrijf heeft onlangs als een van de weinige MKB-bedrijven hun eigen CSR-rapport al gepubliceerd, waarmee ze laten zien hoe serieus ze verantwoord ondernemen vinden.

"Het is een traject voor de lange termijn, waar we bereid zijn in te investeren. En die investering werpt nu al zijn vruchten af."

Jorrit Bartelink

Group CEO, AKOM Ankla Oldenzaal B.V.

Een langdurig partnership voor datagedreven groei

Voor AKOM is de samenwerking met Little Rocket meer dan een eenmalige projectoplossing; het is een strategische stap voor de lange termijn. Het dataplatform in Fabric biedt AKOM de flexibiliteit om verder te bouwen op dit digitale fundament. Er wordt al gedacht aan toekomstige uitbreidingen, zoals een klantenportaal dat proactieve up- en cross-sell mogelijkheden biedt. Dit zal AKOM in staat stellen om nog beter in te spelen op de wensen van hun klanten en snel te reageren op veranderingen in de markt.

Door deze succesvolle case te delen, hopen we andere familiebedrijven, MKB+ en grootbedrijven te inspireren om eenzelfde data reis aan te gaan. De weg naar datagedreven werken begint met overzichtelijke doelgerichte stappen waarmee je al direct grote impact creëert, zonder een groot project te hoeven starten en het hele bedrijf op de kop te zetten.

"We voelen ons gehoord en begrepen door Little Rocket, en hun hulp stelt ons in staat om datagedreven werken te integreren in de kern van ons bedrijf. Hierdoor kunnen we onze klanten wereldwijd kostenefficiënt en innovatief blijven bedienen. Dat helpt ons niet alleen vandaag, maar bereidt ons ook voor op een duurzame en toekomstgerichte groei. Ik heb ze graag over de vloer – en gelukkig zijn ze hier ook vaak!"

Jorrit Bartelink

Group CEO, AKOM Ankla Oldenzaal B.V.

Meer weten over dataplatformen?
Vraag het aan Daan

Laat je data voor je werken en neem vandaag nog de eerste stap naar een datagedreven toekomst.