KLANTCASE

20% optimalisatie in plaatsingen bij Procestechniek dankzij datagedreven aanpak

Datagedreven beslissingen nemen om zo marketinginspanningen te optimaliseren

15 jaar ervaring als technisch uitzendbureau

Procestechniek.nl brengt al 15 jaar als technisch uitzendbureau bedrijven en technici met elkaar in contact. Ze maken toekomstige procestechnici enthousiast door ze op te leiden voor het werken in de techniek. En met succes! Want ze hebben meer dan 20.000 operators en technici in hun database, 120 actieve bedrijven en meer dan 150 vacatures. Maar hoe zorg je er nou voor dat je marketinginspanningen net zo efficiënt zijn als de technici die je plaatst?

De uitdaging: Welke campagnes leveren echt resultaat en waarde op?

Hoe krijg je inzicht in de marketingfunnel, zodat je weet aan welke knoppen je kan draaien voor meer rendement? Dat was de uitdaging waarmee Procestechniek bij ons kwam.

Hoewel er data beschikbaar was, ontbrak het aan overzicht en samenhang. Bovendien werkten systemen zoals Google Analytics, MySolutions en hun Salesforce-platform niet goed samen, wat het lastig maakte om inzichten te verkrijgen. Daarom zijn we gestart met het definiëren van relevante KPI's, zoals leads, sollicitaties en plaatsingen en hebben we gewerkt aan een betere integratie van de systemen.

De oplossing

Hoeveel plaatsingen levert een marketingkanaal op?

Voor Procestechniek hebben we een overzichtelijk dashboard gebouwd waarbij ze in één oogopslag kunnen zien welk marketingkanaal (bijvoorbeeld Google Ads, Organic Search of LinkedIn) hoeveel plaatsingen oplevert. Oftewel welke gespendeerde marketingeuro heeft de meeste waarde geleverd? Deze oplossing werd in 3 stappen gebouwd.

Procesanalyse en structurering

De workflows en het operationele proces van hun team bestudeerd en gestructureerd.

Integratie van systemen

Het integreren van Google Analytics en MySolutions.

Ontwikkeling marketingfunnel

Met betrouwbare data en een goed zicht op de processen konden we een krachtige marketingfunnel en een dashboard bouwen.

Het vaststellen van de kernvragen

Om te begrijpen welke inzichten essentieel waren, hebben we een interactieve werksessie georganiseerd bij Procestechniek. Tijdens deze sessie, waarin gebruik werd gemaakt van post-its en concrete praktijkvoorbeelden, hebben we samen de belangrijkste vragen en uitdagingen in kaart gebracht.

De sessie werd geleid aan de hand van één fundamentele vraag: Welke waarde wil Procestechniek behalen? Hieruit volgden aanvullende vragen zoals:

  • Welke inzichten zijn noodzakelijk om deze waarde te realiseren?
  • Welke informatie is cruciaal?
  • Hoe definiëren we leads, sollicitanten en plaatsingen?
  • Hoe ziet het interne proces van eerste interesse tot plaatsing eruit?
  • Welke KPI’s zijn onmisbaar?

Deze grondige aanpak zorgde ervoor dat we precies wisten welke behoeften er lagen en hoe deze vertaald konden worden naar concrete dashboardfunctionaliteiten.

Procesanalyse en structurering

Met de inzichten uit de werksessie hebben we de interne processen van Procestechniek verder geanalyseerd. In plaats van enkel te vertrouwen op de beschikbare data, hebben we de workflows en het operationele proces van hun team onder de loep genomen. Deze werkwijze garandeert dat het dashboard niet alleen de noodzakelijke data laat zien, maar ook praktisch toepasbaar is in het dagelijkse werk. Dit zorgde ervoor dat het eindproduct daadwerkelijk gebruikt wordt en waarde toevoegt.

Integratie van systemen

Procestechniek werkt met diverse externe systemen, wat uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van datakoppeling. Om het project beheersbaar en doelgericht te houden, hebben we ons in eerste instantie gefocust op twee kernsystemen: Google Analytics en MySolutions.

We stelden ons de vraag: Hoe kunnen we met 20% van de inspanning 80% van de inzichten opleveren? Door een efficiënte koppeling tussen Google Analytics 4 en MySolutions hebben we data gekoppeld om essentiële KPI’s te visualiseren, zoals aantallen sollicitaties en aangenomen kandidaten per marketingkanaal.

Onze aanpak omvatte:

  • Een uitgebreide analyse van de toen net geïntroduceerde Google Analytics 4 om deze optimaal in te richten.
  • Het ontsluiten van data uit Google Analytics 4 en MySolutions.
  • Het koppelen van systemen op basis van een cliënt ID, waarmee we konden herleiden welke plaatsingen afkomstig waren uit specifieke marketingkanalen.

Om dit te realiseren hebben we samengewerkt met een derde partij die verantwoordelijk was voor het toevoegen van cliënt ID’s aan de websiteformulieren. Deze data hebben wij vervolgens in onze scripts samengevoegd waardoor we robuuste data hadden voor verdere analyses. 

Ontwikkeling van de marketingfunnel

Met betrouwbare data en een goed zicht op de processen konden we een krachtige marketingfunnel en een dashboard bouwen. Dit dashboard biedt inzicht in:

  • Het aantal leads per marketingkanaal.
  • Conversieratio’s tussen sollicitanten en plaatsingen.
  • Mogelijkheden voor optimalisatie van marketinginspanningen om meer waarde te genereren.

Deze aanpak helpt Procestechniek niet alleen om hun marketingprestaties te monitoren, maar ook om strategisch bij te sturen en maximaal rendement uit hun inspanningen te halen.

Het resultaat: Een helder en overzichtelijk dashboard

Het eindresultaat is een gebruiksvriendelijk dashboard waarin alle belangrijke inzichten uit de werksessie samenkomen. Complexe berekeningen aan de achterkant zijn vertaald naar heldere en visueel aantrekkelijke weergaven aan de voorkant.

Dankzij dit dashboard heeft Procestechniek:

  • Eén centrale plek met de belangrijkste KPI’s.
  • Diepgaand inzicht in de gehele funnel door de koppeling tussen Google Analytics en MySolutions, wat meer waardevolle inzichten biedt dan de afzonderlijke systemen.
  • Een duidelijk beeld van de uitgaven aan marketing en de gerelateerde plaatsingen.
  • Overzicht van de totale omzet en de marge in relatie tot het marketingbudget.

Deze oplossing stelt Procestechniek in staat om datagedreven beslissingen te nemen en hun marketinginspanningen continu te optimaliseren.

"Het is de kunst om iets dat heel ingewikkeld is, simpel te laten lijken. Hier zijn jullie absoluut in geslaagd! Het geeft ons precies de handvaten die we nodig hebben."

Tim Kienhuis

Eigenaar, Procestechniek

Ook datagedreven werken in de toekomst?

Door deze succesvolle case te delen, hopen we andere bedrijven, MKB+ en grootbedrijven te inspireren om eenzelfde datareis aan te gaan. De weg naar datagedreven werken begint met overzichtelijke doelgerichte stappen waarmee je al direct grote impact creëert, zonder een groot project te hoeven starten en het hele bedrijf op de kop te zetten.

Benieuwd hoe wij jouw marketingfunnel inzichtelijk kunnen maken? Neem contact met ons op!

Meer weten over KPI dashboarding?
Vraag het aan Daan

Laat je data voor je werken en neem vandaag nog de eerste stap naar een datagedreven toekomst.