De luchtvaartdivisie van BP, Air BP, is een van de grootste leveranciers van vliegtuigbrandstofproducten en -diensten ter wereld. Op meer dan 800 locaties worden wereldwijd meer dan 6.000 vluchten van brandstof voorzien – maar liefst vier per minuut.
Met deze aantallen komt het wel eens voor dat het verkeerde type brandstof in een vliegtuig wordt getankt; het zogenoemde misfueling. Dit veroorzaakt vertraging en onnodige (forse) kosten.
Het volledige proces van tanken, van de aanvraag tot het tankmoment zelf, werd voorheen handmatig geregistreerd en was daardoor zeer foutgevoelig. Menselijke fouten waren (bijna) altijd de oorzaak zijn van misfueling.
Om dit te voorkomen waren er door Air BP twee apps ontwikkeld om het proces te optimaliseren:
Hoewel deze apps het aantal menselijke fouten terugdringen, maakten ze gebruik van een veelheid aan databronnen, waardoor verschillende gebruikers gedurende het proces naar andere data keken. Daarbij kon het proces niet geautomatiseerd worden wegens gebrek aan datacentralisatie. Hierdoor bleef het een foutgevoelig proces.
De uitdaging voor Little Rocket was om het totale proces voor Air BP inzichtelijk te maken, te optimaliseren en te automatiseren zonder dat er aanpassingen aan de apps vereist waren.
We hebben er als eerste voor gezorgd dat de data uit alle bronnen ontsloten en gecentraliseerd werd. Vervolgens werd die data inzichtelijk gemaakt in een door ons ontwikkeld klantportaal (webapplicatie) met volledige integratie van de functionaliteiten uit beide apps.
Het klantportaal heeft ervoor gezorgd dat er voor alle gebruikers één bron van waarheid is: iedereen die bij het tankproces betrokken is, van het team dat de aanvragen behandelt tot de persoon die de brandstof uiteindelijk tankt, werkt met hetzelfde systeem en ziet dezelfde data.
Gedurende het proces worden tevens verschillende automatische checks uitgevoerd om de hoeveelheid misfuels terug te dringen. Denk hierbij aan het matchen van het vliegtuignummer met het type vliegtuig en bijbehorende brandstoftype. Is er geen match, dan wordt de transactie niet vrijgegeven en ontvangt de betreffende medewerker een alert.
Onze oplossing is inmiddels internationaal uitgerold en helpt uiteindelijk kosten en tijd te besparen op maar liefst 350 locaties in 25 landen. Met dit klantportaal is Air BP de eerste brandstofleverancier ter wereld met een geautomatiseerd aanvraagproces voor brandstof.
Ben jij benieuwd wat data + software voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.