engineers van
data + software
Menu
engineers van
data + software
Doe de data-scan
Referenties

Aanvraagproces digitaliseren

Ruim tien jaar geleden zetten we samen met BP de eerste stap naar het digitaliseren van het aanvraagproces voor BP Fuel Cards (tankpassen). Inmiddels is dit uitgegroeid tot een centrale oplossing in maar liefst acht landen.

Destijds zaten er gemiddeld 30 dagen tussen het invullen van het papieren aanvraagformulier en het daadwerkelijk ontvangen van de tankpas. 30 dagen waarin bestuurders sneller dan wenselijk naar een concurrerend tankstation konden gaan. Dat moest sneller.

Schaalbaarheid

Allereerst hebben we het papieren aanvraagformulier vervangen door een online variant. Deze vroege versie was als snel een groot succes vanwege de relatief eenvoudige software die we gebruikten. De echte uitdaging kwam echter nog: om een schaalbare, toekomstbestendige oplossing voor alle BP-vestigingen in Europa te realiseren, was het noodzakelijk om een centraal systeem te ontwerpen en te integreren in een landschap met andere, kritische systemen voor het aanvraag- en goedkeuringsproces.

Uitrol in Europa

Onze maatwerksoftware werd doorontwikkeld en aan 9 kritische systemen van BP gekoppeld, waaronder Siebel (CRM-software van Oracle), Cardex en SAP (ERP-software). Na de realisatie van deze koppelingen was de software gereed om het aanvraagproces voor BP Fuel Cards in meer en meer landen in Europa uit te rollen. Hierdoor werd de software een onvervangbare oplossing binnen het BP-landschap. Door het centraliseren van het volledige aanvraagproces en ervoor te zorgen dat alle benodigde klantdata in één centrale locatie staat, zijn IT- en marketingteams in staat hun klanten beter te bedienen.

Resultaten

De doorontwikkeling van de afgelopen jaren zorgde er per (grote) release voor dat de aanvraagtijd telkens met enkele dagen afnam. Van de initiële 30 dagen nam het stapsgewijs af via 10 tot 15 dagen en 6 tot 10 dagen en ontvangen mensen in acht Europese landen de tankpas inmiddels binnen 6 dagen. Door deze verkorting van maar liefst 80% bedient BP haar klanten sneller en beter, wat zich uit in verbeterde bedrijfsresultaten. En we gaan door: het kan nóg sneller door IT-processen verder te optimaliseren.

Kansen voor jou

Ben jij benieuwd wat data + software voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten.

Stuur een e-mail

Bel ons