Uitdaging: betere match dankzij data 

“We werken al een aantal jaar samen met Little Rocket. Samen kwamen we tot de conclusie dat we best wat ambitieuzer mogen denken over het gebruik van data in onze dagelijkse business. Denk aan het inzetten van voorspellende data, die het mogelijk maken om steeds betere matches te maken tussen vacatures en beschikbare professionals. En dan het liefste ook nog eens sneller dan onze collega’s in de branche dat doen… Die uitdaging zijn we samen met Little Rocket aangegaan.”

Oplossing: Data Warehouse (en meer)

“Het matchingalgoritme is nu nog een idee, een wens, waaraan we net zijn gaan bouwen. Hoe het eindresultaat eruit gaat zien? Dat weten we nog niet, we beschouwen het als een levend, innovatief proces. Eind 2022 bespreken we de eerste conclusies en bepalen we volgende stappen. Daar is Little Rocket overigens erg goed in: een ambitie neerzetten en die terugbrengen tot milestones. Kleine stappen dus, die echter wél grote impact hebben.”

“Een deelproject is het inrichten van ons nieuwe Data Warehouse, dat we vullen met data uit onze CRM-systemen. Data over de arbeidsmarkt, vacatures, potentiële werkgevers, professionals… we bundelen al deze data om uiteindelijk niet te regeren op basis van cijfers uit het verleden, maar door te zien wat er gáát gebeuren, nog voordat het gebeurt. Het resultaat is een snellere en betere match tussen vacatures en professionals.” 

Resultaat: meer efficiëntie

“Door gebruik maken van data die we verzamelen, kunnen we inspelen op allerlei ontwikkelingen. Denk aan veranderingen in de markt, of in specifieke beroepen, bijvoorbeeld als gevolg van technologie. En dát zorgt er weer voor dat we voorspellend kunnen adviseren. Stel: een opdrachtgever vraagt in zijn vacature om bepaalde skills en ervaring. Maar zijn die daadwerkelijk nodig? Mede dankzij de inzichten uit onze data kunnen we veel beter voorspellen welke eigenschappen en vaardigheden écht leiden tot succes. Zo helpen we onze opdrachtgevers en zetten wij zelf belangrijke stappen in ons vakgebied als arbeidsbemiddelaar.”

“Maken data dan voortaan de eindbeslissing? Nee. Maar slim gebruik van data zorgt wél voor veel inzichten, waardoor we als mensen betere beslissingen kunnen nemen. Bovendien houden we daardoor tijd over voor een belangrijk element in ons vak: de personal touch. En daar profiteren we allemaal van: onze kandidaten, onze opdrachtgevers en wijzelf.”