“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

Datagedreven ondernemen
We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data strategische keuzes maken, hebben de toekomst. Eén van de bedrijven die inzetten op ‘datagedreven ondernemen’, is schoonmaakbedrijf Asito, dat onlangs een masterclass ‘datagedreven organisatie’ bij ons volgde. Manager Innovatie Wouter Arkink vertelt.
De uitdaging
“We waren al langer aan het onderzoeken wat data ons zouden kunnen opleveren. Bijvoorbeeld op het gebied van samenwerking met onze relaties. Je hebt een bepaald gevoel bij elkaar, maar dat is natuurlijk lang niet altijd gebaseerd op cijfers en feiten. Terwijl we iedere klant wél de juiste aandacht willen geven. Want om je beste klanten voor de langere termijn aan je te binden, moet je op de juiste manier investeren in die relaties. Maar hoe maak je de juiste keuzes? En hoe zet je de eerste stappen?”
De oplossing
“De masterclass die Little Rocket voor ons verzorgde, bij ons op locatie in Almelo, sloot mooi aan op die vragen. In een dagdeel bouwden Jelle en Nienke vanuit de theorie een mooie brug naar de praktijk. We kregen bijvoorbeeld inzage in vergelijkbare cases, die ons een mooi beeld gaven van wat data gedreven keuzes andere bedrijven heeft opgeleverd. Dat inspireerde enorm. Vervolgens maakten we de vertaalslag naar onze eigen organisatie. Zo bleven we niet steken in grote en abstracte plannen, maar waren we lekker pragmatisch en concreet bezig. Heel prettig.”
Het resultaat
“Mede dankzij de masterclass maken we nu slimmere keuzes. Ook slaan we de data die we verzamelen zorgvuldiger en gestructureerder op. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld beter bepalen welke klanten goed bij ons passen, en hoe we onze dienstverlening beter kunnen afstemmen op hun wensen. En, nog een stap verder: doordat we weten welke klanten bij ons passen, kunnen we gerichter inschrijven op aanbestedingen. Je kunt je mensen immers maar één keer inzetten. Zo helpen data ons op verschillende manieren bij het versterken van onze business.”
Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.
- ✔ Invullen kost enkele minuten
- ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
- ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat
Benieuwd wat wij allemaal doen?

Verwante
blogartikelen

Power BI Premium SKUs verdwijnen: waarom Firestart for Fabric de opvolger is
.jpg)
Hoe een data-engineer een auto koopt: Zo maak je slimme keuzes met data
.jpg)
Nederland groeit, maar wie doet straks het werk?

AI transformeert werk: Hoe doe je dat zinvol?

De AI Act is er: Heb jij jouw processen al in kaart?

De waardeketen van data

DataDog: optimale monitoring en analysemogelijkheden

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie
.webp)
De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Wat is Infrastructure as Code?

Wat is GraphQL?

Van prep naar predictive: onze visie op data

De 7 dimensies van digitale volwassenheid

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Op weg naar een toekomst zonder geheimen

Waarom? Waarom? Waarom?

Wie is de beste data-ontdekker?

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

In drie stappen van data naar business inzicht
