Wie is de beste data-ontdekker?
Groeien met data (blog 3 van 6)
Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data tot je beschikking, en ga je op zoek naar use cases om daar snel resultaat uit te halen. Ook zoek je naar de beste data-ontdekker. Want wie binnen jouw organisatie heeft een neus voor interessante cases?
Groeien met data (blog 3 van 6)
Je zit op level 2 als je al de nodige waardevolle data op een gestructureerde manier verzamelt en opslaat. Dat wil niet zeggen dat je álle data hebt die relevant zijn voor je bedrijf. En ook niet dat alle medewerkers binnen je organisatie toegang hebben tot data die ze goed kunnen gebruiken. Maar je gebruikt hier en daar dashboards om gebeurtenissen uit het verleden te analyseren, en je werkt niet meer (alleen) vanuit je onderbuikgevoel.
Efficiënter werken
Je blijft je focussen op het product dat je levert. Je bakt bijvoorbeeld nog steeds broden. Maar dat doe je niet langer in de bakkerij achter je winkel, maar in een broodfabriek. Data helpen de broodfabriek om steeds efficiënter te werken.
Hierdoor kun je:
- Efficiënter inkopen
Je kunt beter inschatten welke broden verkocht gaan worden, waardoor je grondstoffen efficiënter kunt inkopen. - Minder verspillen
Het wordt gemakkelijker om alleen die broden te bakken die daadwerkelijk verkocht worden. - Meer energie besparen
Het wordt eenvoudiger om te besparen, bijvoorbeeld op energie. Als de juiste hoeveelheid broden is gebakken, kan de oven in de fabriek direct uit. - Innoveren
Op basis van de voorkeuren van klanten kan de broodfabriek bijvoorbeeld de smaak van broden aanpassen. Er komen nieuwe recepten.
Door te experimenteren, kun je – net als de broodfabriek– je bedrijfsvoering steeds efficiënter inrichten, en dus doorgroeien richting level 3. Maar je kunt niet alles tegelijk oppakken. Waar moet je nou beginnen?
Snel resultaat
Op dit level is het antwoord op die vraag: ga aan de slag met use cases die snel tot resultaat leiden. Want als collega’s zien wat het gebruik van data concreet oplevert, worden ze enthousiaster. Het verzamelen van data wordt méér dan ‘een administratieve klus’. Ze gaan meedenken, de datacultuur groeit, en daardoor kun je steeds een stapje verder gaan met experimenteren. De kunst is dus om de juiste use cases te ontdekken. Daarvoor heb je in deze fase een data-ontdekker nodig.
Wie heeft affiniteit met data?
Vraag je af wie je organisatie in de breedte kent én affiniteit heeft met data. Zit er bij Finance een Excel-specialist die graag in de materie wil duiken? Wil een marketeer of projectmanager ermee aan de gang? Vraag die persoon om use cases aan te dragen.
Samen op ontdekkingstocht
En blijkt het toch lastig om de juiste use cases te vinden? Ga dan samen met de consultants van Little Rocket op ontdekkingstocht. Zij kunnen je helpen bij het samenstellen van je datateam, en helpen dat team op weg. Dan kun je vervolgens zelf verder experimenteren, leren en innoveren.
Zo groei je richting level 3 van datavolwassenheid
- Blijf investeren in de kwaliteit en toegankelijkheid van je data.
- Benoem data-ontdekkers in je organisatie.
- Experimenteer met cases om efficiënter te werken.
Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.
- ✔ Invullen kost enkele minuten
- ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
- ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat