Wie is de beste data-ontdekker?

Geschreven door Marc van Belkum op Apr 26, 2023

Groeien met data (blog 3 van 6)

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data tot je beschikking, en ga je op zoek naar use cases om daar snel resultaat uit te halen. Ook zoek je naar de beste data-ontdekker. Want wie binnen jouw organisatie heeft een neus voor interessante cases?

Groeien met data (blog 3 van 6)

Je zit op level 2 als je al de nodige waardevolle data op een gestructureerde manier verzamelt en opslaat. Dat wil niet zeggen dat je álle data hebt die relevant zijn voor je bedrijf. En ook niet dat alle medewerkers binnen je organisatie toegang hebben tot data die ze goed kunnen gebruiken. Maar je gebruikt hier en daar dashboards om gebeurtenissen uit het verleden te analyseren, en je werkt niet meer (alleen) vanuit je onderbuikgevoel.

Efficiënter werken

Je blijft je focussen op het product dat je levert. Je bakt bijvoorbeeld nog steeds broden. Maar dat doe je niet langer in de bakkerij achter je winkel, maar in een broodfabriek. Data helpen de broodfabriek om steeds efficiënter te werken.

Hierdoor kun je:

  • Efficiënter inkopen
    Je kunt beter inschatten welke broden verkocht gaan worden, waardoor je grondstoffen efficiënter kunt inkopen.
  • Minder verspillen
    Het wordt gemakkelijker om alleen die broden te bakken die daadwerkelijk verkocht worden.
  • Meer energie besparen
    Het wordt eenvoudiger om te besparen, bijvoorbeeld op energie. Als de juiste hoeveelheid broden is gebakken, kan de oven in de fabriek direct uit.
  • Innoveren
    Op basis van de voorkeuren van klanten kan de broodfabriek bijvoorbeeld de smaak van broden aanpassen. Er komen nieuwe recepten.

Door te experimenteren, kun je – net als de broodfabriek– je bedrijfsvoering steeds efficiënter inrichten, en dus doorgroeien richting level 3. Maar je kunt niet alles tegelijk oppakken. Waar moet je nou beginnen?

Snel resultaat

Op dit level is het antwoord op die vraag: ga aan de slag met use cases die snel tot resultaat leiden. Want als collega’s zien wat het gebruik van data concreet oplevert, worden ze enthousiaster. Het verzamelen van data wordt méér dan ‘een administratieve klus’. Ze gaan meedenken, de datacultuur groeit, en daardoor kun je steeds een stapje verder gaan met experimenteren. De kunst is dus om de juiste use cases te ontdekken. Daarvoor heb je in deze fase een data-ontdekker nodig.

Wie heeft affiniteit met data?

Vraag je af wie je organisatie in de breedte kent én affiniteit heeft met data. Zit er bij Finance een Excel-specialist die graag in de materie wil duiken? Wil een marketeer of projectmanager ermee aan de gang? Vraag die persoon om use cases aan te dragen.

Samen op ontdekkingstocht

En blijkt het toch lastig om de juiste use cases te vinden? Ga dan samen met de consultants van Little Rocket op ontdekkingstocht. Zij kunnen je helpen bij het samenstellen van je datateam, en helpen dat team op weg. Dan kun je vervolgens zelf verder experimenteren, leren en innoveren.

Zo groei je richting level 3 van datavolwassenheid
  • Blijf investeren in de kwaliteit en toegankelijkheid van je data.
  • Benoem data-ontdekkers in je organisatie.
  • Experimenteer met cases om efficiënter te werken.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min