De waardeketen van data

Geschreven door Nienke Bruggeman op Sep 30, 2024

De waardeketen van data

In onze wereld waar data de drijvende kracht is achter innovatie en bedrijfsoptimalisatie, is het essentieel om de juiste aanpak te hanteren om waarde te creëren. Een van de krachtigste methodes om dit te doen, is door de waardeketen van data science toe te passen: een model dat bedrijven helpt data om te zetten in echte business waarde.

Naast het volgen van dit stappenplan van waarde, acties, inzichten en data, zijn er ook onmisbare strategische firestarters, die het succes van datagedreven projecten versterken. Wat zijn deze firestarters dan precies? En waarom spelen ze zo'n grote rol in het realiseren van waardevolle use cases?

Strategische firestarters

Strategische firestarters zijn initiatieven die - indirect - bijdragen aan waardecreatie door de data capaciteiten van een organisatie te versterken. Je bouwt hiermee aan een solide fundament – net als bij de opbouw van een goed vuur. Het begint met de juiste voorbereiding: je legt de basis met klein hout en tondel, zorgt voor zuurstof, en bouwt zorgvuldig op met grotere stukken hout. Hoewel het begin misschien niet direct spectaculair lijkt, zorgt deze stabiele opbouw ervoor dat het vuur uiteindelijk krachtig en langdurig brandt – dat cruciaal is voor het succes van je datagedreven initiatieven.

Wat zijn dan firestarters?

Denk hierbij aan het opzetten van een robuust data platform, het ontwikkelen van een data management strategie of het oprichten van een data academy. Deze acties dragen misschien niet direct bij aan een specifieke business case, maar ze verkorten de time-to-market van toekomstige use cases, verbeteren de adoptie van datagedreven oplossingen en ondersteunen de algehele datagedreven transformatie. Een datagedreven strategie draait dus niet alleen om het creëren van directe business waarde met analytische- of voorspelmodellen, data oplossingen of dashboards. Het gaat ook om het bouwen van een solide fundament dat je in staat stelt om sneller en effectiever relevante use cases te ontwerpen die directe impact hebben.

Kansen vergroten

Door data te gebruiken als 'firestarter' van je bedrijfsdoelen, vergroot je de kans om snel tastbare resultaten te boeken. Dit helpt om gerichte oplossingen te ontwikkelen die nauw aansluiten bij de strategische doelstellingen van je bedrijf. Of het nu gaat om het verhogen van efficiëntie, klanttevredenheid of het verlagen van kosten, een strategische focus op zowel use cases als firestarters zorgt voor duurzame groei en succes.

Wil je het maximale halen uit je data en AI-investeringen? Focus dan niet alleen op de data zelf, maar ook op de bouwstenen die je organisatie in staat stellen om keer op keer waardevolle oplossingen te leveren.

hashtag#datascience hashtag#waardeketen hashtag#firestart hashtag#datagedreven hashtag#businessvalue hashtag#AI hashtag#innovatie hashtag#leiderschap

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

Microsoft Fabric

Nienke Bruggeman
July 24, 2024

Van data naar waarde: start bij de gewenste waarde

Nienke Bruggeman
June 10, 2024
8 min

Little Rocket beste analytics bureaus Emerce100

Laurens Slot
April 26, 2024
"3 min"

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Nienke Bruggeman
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
Nienke Bruggeman
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Nienke Bruggeman
October 5, 2022
3 min