De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Geschreven door op Feb 01, 2024

Een strategische aanpak

Data overstijgt de status van enkel cijfers en statistieken; het vertelt een verhaal dat inzicht biedt in klantgedrag, markttrends en operationele processen. Maar om data effectief voor jou te laten werken, is een strategische aanpak vereist.

Wat is een datastrategie?

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI. Daarbij is het van groot belang dat de datastrategie van jouw organisatie in lijn staat met de bedrijfsstrategie en bedrijfsdoelen. Het doel is niet alleen om kortetermijnsuccessen te boeken, maar ook langdurig waarde en succes te behalen. 

Vijf kerncomponenten van een succesvolle datastrategie

Doelstellingen en ambities

Het fundament van elke datastrategie bestaat uit de doelstellingen en ambities. Wat hoop je te bereiken met data en AI? Welke waarde wil je behalen? Het antwoord op deze vragen moet aansluiten bij de missie van jouw organisatie. 

Data governance

De datakwaliteit, verwerking en eigenaarschap zijn cruciaal. Een duidelijk overzicht voor data governance zorgt ervoor dat data accuraat, veilig en toegankelijk is voor degenen die het nodig hebben binnen de organisatie.

Data architectuur en infrastructuur

Deze aspecten vormen de basis voor een efficiënt proces van dataopslag tot databeheer en analyse. Het selecteren van de juiste technologie en het ontwerpen van een systeem dat aansluit bij de behoeften zorgt voor toekomstige groei en biedt de mogelijkheid om systemen aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.

Datamanagement

Dit vereist organisatie en techniek voor het nauwkeurig verzamelen, opslaan en beheren van data. En omvat de implementatie van databases, data lakes en warehouses en het toepassen van onder andere kwaliteitsprotocollen om de betrouwbaarheid van data te garanderen.

Analyse en inzichten

Het transformeren van data naar bruikbare inzichten stelt een organisatie in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen die de bedrijfsstrategie ondersteunen.

Denken vanuit de waarde voor jouw organisatie

In een tijdperk waarin de mogelijkheden van data & AI zich dagelijks uitbreiden, is de verleiding groot om direct te starten met de implementatie zonder eerst de diepere waarde ervan te onderzoeken. De waarde ontstaat door de datastrategie te baseren op een goede bedrijfsstrategie. Daardoor weet je waar de focus moet liggen op het gebied van data & AI.

Om succesvol met data & AI te werken moet je weten waarom het belangrijk is het in te zetten binnen jouw organisatie. In plaats van te denken: “Dit heb ik nodig want, het is een nieuwe technologie of een ontwikkeling waarmee we mogelijk iets kunnen bereiken." De vraag zijn: wat hoop je te bereiken met data & AI, wat is de uiteindelijke waarde die je wilt behalen? We nemen de implementatie van een chatbot voor een online groothandel waar een goede klantrelatie zeer belangrijk is als voorbeeld. 

Start met denken vanuit de waarde voor jouw organisatie

Waardecreatie:

Het verbeteren van klantrelaties door snellere en meer gerichte reacties te bieden. We willen hiermee een verhoogde klanttevredenheid realiseren en een reductie in de tijd besteed aan routine vragen.

Acties:

Integreren van een slimme chatbot in bestaande klantenservice kanalen en systemen. 

Inzichten:

Veelvoorkomende vragen identificeren en begrijpen hoe klanten communiceren. Data over de snelheid van de reactie, oplossingssnelheid en klanttevredenheidsscores om de prestaties te monitoren.

Data & Techniek:

Historische data van klantvragen en interacties, data over de snelheid van de reactie en de oplossing. Natural Language Processing om de chatbot in staat te stellen menselijke taal te begrijpen en op een gepaste wijze te reageren. Machine Learning om de chatbot continu te verbeteren op basis van nieuwe interacties en feedback. En tools voor integratie van de chatbot. 

Toekomstbestendig met een datastrategie

Door de bovenstaande structuur te hanteren wordt waarde gecreëerd vanuit data en AI, die bijdraagt aan de bedrijfsstrategie en doelen van een organisatie. Naast de aandacht voor deze waardecreatie is het binnen een datastrategie van groot belang om verder in de toekomst te kijken. Binnen een strategie is er continu aandacht voor het evalueren en aanpassen aan nieuwe technologieën, marktontwikkelingen en bedrijfsdoelstellingen.

Ontdekken hoe een datastrategie waarde levert om jouw bedrijfsdoelstellingen te behalen? Neem contact met ons op!

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

Microsoft Fabric

Nienke Bruggeman
July 24, 2024

Van data naar waarde: start bij de gewenste waarde

Nienke Bruggeman
June 10, 2024
8 min

Little Rocket beste analytics bureaus Emerce100

Laurens Slot
April 26, 2024
"3 min"

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Nienke Bruggeman
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
Nienke Bruggeman
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Nienke Bruggeman
October 5, 2022
3 min