De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie
Een strategische aanpak
Data overstijgt de status van enkel cijfers en statistieken; het vertelt een verhaal dat inzicht biedt in klantgedrag, markttrends en operationele processen. Maar om data effectief voor jou te laten werken, is een strategische aanpak vereist.
Wat is een datastrategie?
Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI. Daarbij is het van groot belang dat de datastrategie van jouw organisatie in lijn staat met de bedrijfsstrategie en bedrijfsdoelen. Het doel is niet alleen om kortetermijnsuccessen te boeken, maar ook langdurig waarde en succes te behalen.
Vijf kerncomponenten van een succesvolle datastrategie
Doelstellingen en ambities
Het fundament van elke datastrategie bestaat uit de doelstellingen en ambities. Wat hoop je te bereiken met data en AI? Welke waarde wil je behalen? Het antwoord op deze vragen moet aansluiten bij de missie van jouw organisatie.
Data governance
De datakwaliteit, verwerking en eigenaarschap zijn cruciaal. Een duidelijk overzicht voor data governance zorgt ervoor dat data accuraat, veilig en toegankelijk is voor degenen die het nodig hebben binnen de organisatie.
Data architectuur en infrastructuur
Deze aspecten vormen de basis voor een efficiënt proces van dataopslag tot databeheer en analyse. Het selecteren van de juiste technologie en het ontwerpen van een systeem dat aansluit bij de behoeften zorgt voor toekomstige groei en biedt de mogelijkheid om systemen aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen.
Datamanagement
Dit vereist organisatie en techniek voor het nauwkeurig verzamelen, opslaan en beheren van data. En omvat de implementatie van databases, data lakes en warehouses en het toepassen van onder andere kwaliteitsprotocollen om de betrouwbaarheid van data te garanderen.
Analyse en inzichten
Het transformeren van data naar bruikbare inzichten stelt een organisatie in staat om geïnformeerde beslissingen te nemen die de bedrijfsstrategie ondersteunen.
Denken vanuit de waarde voor jouw organisatie
In een tijdperk waarin de mogelijkheden van data & AI zich dagelijks uitbreiden, is de verleiding groot om direct te starten met de implementatie zonder eerst de diepere waarde ervan te onderzoeken. De waarde ontstaat door de datastrategie te baseren op een goede bedrijfsstrategie. Daardoor weet je waar de focus moet liggen op het gebied van data & AI.
Om succesvol met data & AI te werken moet je weten waarom het belangrijk is het in te zetten binnen jouw organisatie. In plaats van te denken: “Dit heb ik nodig want, het is een nieuwe technologie of een ontwikkeling waarmee we mogelijk iets kunnen bereiken." De vraag zijn: wat hoop je te bereiken met data & AI, wat is de uiteindelijke waarde die je wilt behalen? We nemen de implementatie van een chatbot voor een online groothandel waar een goede klantrelatie zeer belangrijk is als voorbeeld.
Waardecreatie:
Het verbeteren van klantrelaties door snellere en meer gerichte reacties te bieden. We willen hiermee een verhoogde klanttevredenheid realiseren en een reductie in de tijd besteed aan routine vragen.
Acties:
Integreren van een slimme chatbot in bestaande klantenservice kanalen en systemen.
Inzichten:
Veelvoorkomende vragen identificeren en begrijpen hoe klanten communiceren. Data over de snelheid van de reactie, oplossingssnelheid en klanttevredenheidsscores om de prestaties te monitoren.
Data & Techniek:
Historische data van klantvragen en interacties, data over de snelheid van de reactie en de oplossing. Natural Language Processing om de chatbot in staat te stellen menselijke taal te begrijpen en op een gepaste wijze te reageren. Machine Learning om de chatbot continu te verbeteren op basis van nieuwe interacties en feedback. En tools voor integratie van de chatbot.
Toekomstbestendig met een datastrategie
Door de bovenstaande structuur te hanteren wordt waarde gecreëerd vanuit data en AI, die bijdraagt aan de bedrijfsstrategie en doelen van een organisatie. Naast de aandacht voor deze waardecreatie is het binnen een datastrategie van groot belang om verder in de toekomst te kijken. Binnen een strategie is er continu aandacht voor het evalueren en aanpassen aan nieuwe technologieën, marktontwikkelingen en bedrijfsdoelstellingen.
Ontdekken hoe een datastrategie waarde levert om jouw bedrijfsdoelstellingen te behalen? Neem contact met ons op!
Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.
- ✔ Invullen kost enkele minuten
- ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
- ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat