De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Geschreven door Leen Timmers op Jan 18, 2024

De impact van AI

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e editie van het INN’twente magazine: Artificial Intelligence.

INN’twente presenteert verschillende verhalen over de ontwikkelingen rondom kunstmatige intelligentie en besteedt daarnaast aandacht aan ethische vraagstukken aansluitend het thema. Een uitgelezen kans voor Little Rocket om te vertellen hoe data de sleutel tot succes is en hoe dat succes tot stand komt. 

Lees het magazine & ons artikel hier

AI-tools op de werkvloer

Tijdens het officiële release event opende Jelle Scholten, Analytics Translator bij Little Rocket, met een presentatie over de kansen van AI tools. Hij beschreef het huidige landschap op de werkvloer, waar we op dit moment overgoten worden met nieuwe AI-tools. Dagelijks komen er nieuwe mogelijkheden, apps & software die onze werkzaamheden makkelijker en sneller maken. Het zijn er ondertussen zoveel dat het niet meer bij te houden is. Zou je nu alle tools willen gaan testen, dan ben je over een paar jaar nog bezig en duizenden euro’s aan licentiekosten kwijt.

Denken vanuit waarde

Maar wat is dan de gouden formule wat betreft het omgaan met AI-tools? Ook daar gaf Jelle antwoord op. “Begin met het denken vanuit waarde, en niet met denken vanuit de tool en alle opties van de tool. Je hoeft niet duizenden tools bij te houden als je zorgt dat je weet wat je wilt bereiken. Voor datgene dat je wilt bereiken ga je op zoek naar een passende oplossing. Daarnaast verbreed je het doel door niet alleen te focussen op alleen financiële waarde of puur vanuit efficiency maar ook te focussen op factoren als werkgeluk en zingeving. Zo zet je AI niet alleen in om werk efficiënter te maken, maar ook om het werk van je collega’s te verrijken.” 

Deze wijze van werken maakt het zinvol. Wat zinvol werk exact is verschilt per persoon. Denk aan persoonlijke voldoening, maatschappelijke thema’s, werk doen waarmee je echt bijdraagt en de ruimte om je passie en talent achterna te gaan.

Klik op de image om ons artikel te lezen.

Het hele magazine is te vinden op de website van INN'Twente.

Preview van het artikel over Little rocket in "Inn Twente"

Foto: Fleur Bokkens

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min