Groeien met data… daar komt geen einde aan

Geschreven door Marc van Belkum op Jun 20, 2023

Groeien met data (blog 6 van 6)

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data. Misschien heb je wel zulke waardevolle gegevens in handen dat je rijp bent voor een nieuw businessmodel. Lees er meer over in dit laatste blog over groeien met data.

Groeien met data (blog 6 van 6)

Organisaties die level 5 van datavolwassenheid bereiken, ademen analytics. Iedereen op de werkvloer kent de waarde van data. Het inhuren van analisten is overbodig, want alle specialisten heb je nu zelf in dienst. En uiteraard heb je je data en de bijbehorende infrastructuur perfect op orde.

Grotere invloed algoritmes

Algoritmes maken steeds meer de dienst uit. Die vogelen niet alleen uit wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar bedenken ook zelfstandig welke acties daar aan gekoppeld moeten worden. Op het hoofdkantoor van een broodfabriek broeden algoritmes bijvoorbeeld op het recept van broodjes die klanten in de toekomstige afzetregio het lekkerst zullen vinden. De drones die die broodjes kunnen bezorgen, vliegen al rond.

Groeien, dat houdt nooit op

Hoe futuristisch het misschien ook klinkt, zelfs op dit level houdt groeien met data niet op. Want:

  1. Er blijven voortdurend data(bronnen) bijkomen. Ook op dit level moeten organisaties doorgaan met het verzamelen van nieuwe data.
  2. Algoritmes nemen je bedrijfsvoering natuurlijk niet over. Alle medewerkers moeten dus op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Elkaar inspireren blijft belangrijk: binnen en buiten de muren van je organisatie.
  3. Uiteindelijk is het doel van groeien met data: je concurrenten een stap voor blijven. Dat geldt voor organisaties op elk level, dus ook voor ‘datagedreven kampioenen’. Je kunt je daarom afvragen of je nóg meer uit je eigen data kunt halen.
Unieke data

Op level 5 heb je ontzettend veel data ter beschikking die je kunt combineren en analyseren. Dat kan unieke data opleveren. Een voorbeeld is Strava, het sportplatform. Door dit platform is er een ontzettend grote unieke dataset ontstaan, met daarin locatiegegevens van hardlopers en fietsers. Kort gezegd: Strava weet precies waar en wanneer er veel hardgelopen of gefietst wordt.

Data als verdienmodel

Doordat overheden geïnteresseerd zijn in de inzichten die Strava biedt, is het businessmodel van het bedrijf veranderd. Strava adviseert nu ook gemeenten om steden fiets- en loopvriendelijker te maken middels Strava Metro. Alles draait om data. Dat is precies wat organisaties op dit level typeert: ze baseren alle keuzes op data, blijven innoveren en blijven dus ook… groeien met data.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min