Groeien met data… daar komt geen einde aan
Groeien met data (blog 6 van 6)
Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data. Misschien heb je wel zulke waardevolle gegevens in handen dat je rijp bent voor een nieuw businessmodel. Lees er meer over in dit laatste blog over groeien met data.
Groeien met data (blog 6 van 6)
Organisaties die level 5 van datavolwassenheid bereiken, ademen analytics. Iedereen op de werkvloer kent de waarde van data. Het inhuren van analisten is overbodig, want alle specialisten heb je nu zelf in dienst. En uiteraard heb je je data en de bijbehorende infrastructuur perfect op orde.
Grotere invloed algoritmes
Algoritmes maken steeds meer de dienst uit. Die vogelen niet alleen uit wat er in de toekomst gaat gebeuren, maar bedenken ook zelfstandig welke acties daar aan gekoppeld moeten worden. Op het hoofdkantoor van een broodfabriek broeden algoritmes bijvoorbeeld op het recept van broodjes die klanten in de toekomstige afzetregio het lekkerst zullen vinden. De drones die die broodjes kunnen bezorgen, vliegen al rond.
Groeien, dat houdt nooit op
Hoe futuristisch het misschien ook klinkt, zelfs op dit level houdt groeien met data niet op. Want:
- Er blijven voortdurend data(bronnen) bijkomen. Ook op dit level moeten organisaties doorgaan met het verzamelen van nieuwe data.
- Algoritmes nemen je bedrijfsvoering natuurlijk niet over. Alle medewerkers moeten dus op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Elkaar inspireren blijft belangrijk: binnen en buiten de muren van je organisatie.
- Uiteindelijk is het doel van groeien met data: je concurrenten een stap voor blijven. Dat geldt voor organisaties op elk level, dus ook voor ‘datagedreven kampioenen’. Je kunt je daarom afvragen of je nóg meer uit je eigen data kunt halen.
Unieke data
Op level 5 heb je ontzettend veel data ter beschikking die je kunt combineren en analyseren. Dat kan unieke data opleveren. Een voorbeeld is Strava, het sportplatform. Door dit platform is er een ontzettend grote unieke dataset ontstaan, met daarin locatiegegevens van hardlopers en fietsers. Kort gezegd: Strava weet precies waar en wanneer er veel hardgelopen of gefietst wordt.
Data als verdienmodel
Doordat overheden geïnteresseerd zijn in de inzichten die Strava biedt, is het businessmodel van het bedrijf veranderd. Strava adviseert nu ook gemeenten om steden fiets- en loopvriendelijker te maken middels Strava Metro. Alles draait om data. Dat is precies wat organisaties op dit level typeert: ze baseren alle keuzes op data, blijven innoveren en blijven dus ook… groeien met data.
Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.
- ✔ Invullen kost enkele minuten
- ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
- ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat