Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Geschreven door Marc van Belkum op Apr 05, 2023

Groeien met data (blog 2 van 6)

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je waarom groeien met data broodnodig is voor elke organisatie. En waar dat groeien mee begint.

Groeien met data (blog 2 van 6)

Een ambachtelijke bakker die twee volkoren broden op de toonbank legt als hij een vaste klant ziet binnenkomen, scoort ongetwijfeld uitstekend op betrokkenheid en service. Maar als een nieuwe zaterdaghulp deze klant bedient, blijft er weinig over van die score. Zo’n bakker zit nog op level 1 (van 5) van datavolwassenheid. Op dit niveau is er doorgaans iets aan de hand met de data:

  • Onvoldoende data
    Data die beschikbaar zouden kunnen zijn, zijn er in de praktijk niet. Zo heeft de bakker uit het voorbeeld gegevens niet digitaal vastgelegd, waardoor de zaterdaghulp ze niet kan gebruiken. Ook kunnen gegevens ontbreken omdat ze nooit zijn opgevraagd. Denk bijvoorbeeld aan e-mailadressen. Hierdoor zijn de gegevens van (bepaalde) klanten incompleet, of ontbreken gegevens van een deel van alle klanten.
  • Onvoldoende datakwaliteit
    De beschikbare gegevens kloppen niet altijd. Data zijn bijvoorbeeld niet gestandaardiseerd, metingen zijn niet consequent of op dezelfde manier gedaan, samengevoegde data zijn niet goed te splitsen en/of er zijn veel opschoonacties nodig.

De kans is groot dat deze bakker op level 1 qua administratie ‘alleen doet wat moet’, en dat hij hooguit van Facebook of Instagram gebruikmaakt voor een incidentele kortingsactie. Daardoor is zijn bedrijfsmodel niet lang houdbaar.

Waarom zou je groeien met data?

Wil je je concurrenten een stap voor blijven, dan moet je minstens zo datavolwassen zijn als zij. Dat geldt voor elk bedrijf: van de bakker op de hoek tot een groot techbedrijf. Het maakt niet uit in welke branche je opereert, hoe groot of klein je organisatie is, of hoe sterk je nu al focust op data.

Als je achterop raakt met data, werken andere organisaties efficiënter dan jij. Het gat met je concurrenten kan dan al gauw zo groot worden dat je het niet meer kunt dichten. Om dat te voorkomen, moet je dus op een bepaald niveau aan data-analyse doen.

Kwalitatieve data

Groeien met data begint met: zorgen voor kwalitatieve data. Op level 1 begint dat eenvoudig, bijvoorbeeld met het bijhouden van klantvoorkeuren in een systeem of het opzetten van een e-mailnieuwsbrief. Die data kun je dan weer (her)gebruiken.

Datacultuur

Hierdoor groeit bij de ondernemer en zijn personeel iets heel belangrijks: de data-mindset. Optimaal gebruikmaken van data lukt namelijk alleen bij bedrijven met een datacultuur. Zo’n cultuur is er niet van de ene op de andere dag. Dat begint klein, met proberen en experimenteren, met het delen van successen én mislukkingen. Daardoor ga je anders kijken naar je business, en dat is noodzakelijk om verder te groeien met data. Zo kan de bakker die iets met data doet, uiteindelijk doorgroeien tot een bakker die efficiënter brood bakt en meer verkoopt met data.

Aandacht voor data(kwaliteit) blijft

Welk level van datavolwassenheid je ook bereikt, je moet altijd aandacht blijven besteden aan je data(kwaliteit). Maar op level 1 kunnen organisaties nog eenvoudig zelf grote stappen zetten.

  • Weinig of te weinig data betekent: starten met verzamelen.
  • Is de datakwaliteit onvoldoende? Standaardiseren en opschonen scheelt een hoop.
  • Hoe klein projecten ook zijn, wie begint met experimenteren blijft leren.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

Little Rocket beste analytics bureaus Emerce100

Laurens Slot
April 26, 2024
"3 min"

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min