“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

Geschreven door Leen Timmers op Oct 05, 2022

Datagedreven ondernemen

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data strategische keuzes maken, hebben de toekomst. Eén van de bedrijven die inzetten op ‘datagedreven ondernemen’, is schoonmaakbedrijf Asito, dat onlangs een masterclass ‘datagedreven organisatie’ bij ons volgde. Manager Innovatie Wouter Arkink vertelt.

De uitdaging

“We waren al langer aan het onderzoeken wat data ons zouden kunnen opleveren. Bijvoorbeeld op het gebied van samenwerking met onze relaties. Je hebt een bepaald gevoel bij elkaar, maar dat is natuurlijk lang niet altijd gebaseerd op cijfers en feiten. Terwijl we iedere klant wél de juiste aandacht willen geven. Want om je beste klanten voor de langere termijn aan je te binden, moet je op de juiste manier investeren in die relaties. Maar hoe maak je de juiste keuzes? En hoe zet je de eerste stappen?”

De oplossing

“De masterclass die Little Rocket voor ons verzorgde, bij ons op locatie in Almelo, sloot mooi aan op die vragen. In een dagdeel bouwden Jelle en Nienke vanuit de theorie een mooie brug naar de praktijk. We kregen bijvoorbeeld inzage in vergelijkbare cases, die ons een mooi beeld gaven van wat data gedreven keuzes andere bedrijven heeft opgeleverd. Dat inspireerde enorm. Vervolgens maakten we de vertaalslag naar onze eigen organisatie. Zo bleven we niet steken in grote en abstracte plannen, maar waren we lekker pragmatisch en concreet bezig. Heel prettig.”

Het resultaat

“Mede dankzij de masterclass maken we nu slimmere keuzes. Ook slaan we de data die we verzamelen zorgvuldiger en gestructureerder op. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld beter bepalen welke klanten goed bij ons passen, en hoe we onze dienstverlening beter kunnen afstemmen op hun wensen. En, nog een stap verder: doordat we weten welke klanten bij ons passen, kunnen we gerichter inschrijven op aanbestedingen. Je kunt je mensen immers maar één keer inzetten. Zo helpen data ons op verschillende manieren bij het versterken van onze business.”

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

Little Rocket beste analytics bureaus Emerce100

Laurens Slot
April 26, 2024
"3 min"

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min