Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Geschreven door Leen Timmers op Nov 24, 2022

Een nieuwe manier van data verzamelen

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet alleen. Weinig bedrijven lijken zich voor te bereiden op de nieuwe manier waarop Google bezoekersdata verzamelt. Ons advies: voorkom onaangename verrassingen en reserveer vast marketingbudget en tijd.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen – vooral onder verzekeraars en grote retailers – maar verder hebben nog weinig bedrijven het nieuwe Google Analytics 4 (GA4) op hun website geïmplementeerd. Dat wordt nog wat. Want Google gaat de stekker rigoureus uit voorloper Universal Analytics (UA) trekken.

Wat gaat er precies veranderen?

Per 1 juli 2023 stopt Google met het ondersteunen van de gratis versie van UA, het programma dat bezoekersdata van websites verzamelt voor analyses. Voor betaalde accounts geldt 1 juli 2024 als deadline. Google vindt: wie van onze diensten gebruik wil blijven maken, moet vanaf dat moment GA4 gebruiken. Deze opvolger is sinds 2020 in de lucht.

Komt de UA-deadline in zicht? Dan ga je hier tegen aanlopen:

Ineens geen data meer

Ook al draait UA nog op je website, vanaf 1 juli 2023 krijg je geen bezoekersdata meer binnen.

Een gat in je data

Natuurlijk kun je als een haas GA4 implementeren op je website. Maar hoe langer je daarmee wacht, des te groter het gat in je data. Het is namelijk niet mogelijk om data vanuit UA te importeren in GA4. Je begint in GA4 dus helemaal opnieuw met het opbouwen van bezoekersdata. Het duurt daardoor even voordat er weer iets te analyseren valt.

Data veilig stellen: jouw klus

De bezoekersdata die je hebt opgebouwd in UA zijn niet ineens weg. Je hebt nog zes maanden om ze te exporteren. Maar dat moet je wel zelf doen!

Compleet andere opzet GA4

Google weet al lang dat bezoekersaantallen en pageviews niet zoveel zeggen. Het techbedrijf bouwt daarom in GA4 geen data meer op rondom sessies, maar rondom events. Dat betekent bijvoorbeeld dat Google veel minder standaard-dashboards meelevert, en het aan de gebruiker overlaat om te bedenken wat die wil meten. Google gaat dus over op een andere manier van denken, en daar moeten gebruikers in meegaan.

Houd je historie uit die bureaula

“Als je in 2023 wilt weten wat er op je website gebeurt, gaat deze zet van Google een hap uit je marketingbudget voor 2023 nemen”, legt Digital Strategist Bart Ensink van Little Rocket uit. “Als je je historische data wilt bewaren, kun je ze zelf eenvoudig exporteren. Maar dan heb je een enorm bestand, en iedereen weet wel waar dat eindigt: in de spreekwoordelijke bureaula.”

“Je moet je data dus overzichtelijk opslaan zodat ze bruikbaar blijven. Dan kun je nog eens terugkijken om groei of trends te ontdekken over de jaren heen. Dat betekent: een database aanschaffen. Gelukkig is dat tegenwoordig snel en goedkoop te regelen via een van de grote cloudaanbieders: AWS, MS Azure of Google Cloud.”

Overweeg een dataplatform

“Besluit je je data te bewaren, dan kun je ook een eigen dataplatform overwegen”, vervolgt Bart. “Dat is sowieso slim, want als je de opslag zelf regelt, blijven alle data van jou. Je kunt ze dus blijven gebruiken, en zelfs combineren met data uit andere bronnen zoals een CRM. Dat kan weer nieuwe inzichten opleveren. Maar lees daarover vooral ons eerdere whitepaper Een must: je eigen dataplatform.”

Oefenen en een meetplan maken

Voor het wennen aan GA4 is ook marketingbudget nodig. “GA4 is voor iedereen te snappen, maar Google vraagt meer van jou als gebruiker”, stelt Bart. “Jíj moet bedenken welke bezoekers waardevol zijn voor je bedrijf, hoe je je website zo inricht dat zij die waarderen, en wat je dus moet meten. We zien nog vaak dat bedrijven gefixeerd zijn op bezoekersaantallen. Maar dat gaat allemaal overboord. Google werkt straks met engagement scores. Dat is echt even omschakelen. Het kost tijd om te oefenen, en je hebt daar een goed doordacht meetplan bij nodig.”

“Maar het belangrijkste is: kom nú in actie. Onderzoek wat de introductie van GA4 voor jouw bedrijf betekent, en claim je marketingbudget, voordat alle budgetten verdeeld zijn. Want dit is echt iets waar je op voorbereid wilt zijn.”

Meer weten? Sparren? Op weg geholpen worden? Neem contact op met Bart Ensink via info@littlerocket.nl.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min