We hebben de afgelopen jaren gezien dat digitale transformaties vaker falen dan slagen. Uit een enquête onder 1.000 bedrijven wereldwijd door Bain & Company blijkt dat slechts 5% van de digitale transformaties slagen. De meeste transformaties falen omdat het doel van de verandering niet duidelijk is binnen de organisatie. Innovatief zijn of nieuwe technologieën adopteren is nooit een doel op zich; het moet bijdragen aan het verbeteren van uw bedrijf en business model.

Dus waar te beginnen? Ergens willekeurig beginnen, leidt vaak tot teleurstelling. Als je wilt starten met digitale transformatie, moet je eerst begrijpen waar je vandaag staat. Niet alleen dat inzicht verkrijgen, maar ook weten waar het aan bijdraagt. Het maken van gefundeerde keuzes voordat je begint is wat iedereen wil toch?

 

Waar wil je heen?

Dus waar wil je naartoe met je bedrijf? Wat zijn langetermijndoelen die moeten worden bereikt om een topleider te worden of om voorloper te blijven in je markt, de efficiëntie te verbeteren en de kosten te verlagen, de klantervaring te verbeteren, enz.? Wat bepaalt het succes? En wat zijn de KPI’s om die doelen te meten?

“Het verkrijgen van inzichten in je huidige digitale volwassenheid geeft je de nodige inzichten om te realiseren waar je vandaag staat en te weten waar de kansen liggen.”

Allemaal vragen die moeten worden beantwoordt voordat je aan de slag gaat. Als je er niet voor zorgt dat resultaten meetbaar maken de eerste prioriteit is, kun je er zeker van zijn dat je het spel gaat verliezen. Want die resultaten meetbaar hebben is wat uiteindelijk je businesscase zal vormen, wat nodig is om te bewijzen of de stappen naar transformatie die je hebt ondernomen succesvol waren of niet.

 

Waar sta je vandaag?

Dus je weet nu waar je heen wilt. Maar waar sta je vandaag? Welke stappen moet je nemen? En hoe en in welke volgorde moet je ze nemen? Misschien is je IT-infrastructuur helemaal top, maar op de een of andere manier ontbreekt het eraan de noodzakelijke inzichten uit de verschillende gegevensstromen te halen. Of er is geen echte toewijding of visie vanuit C-level, maar wordt wel van iedere afdeling verwacht dat ze handelen alsof die er wél is.

Het verkrijgen van inzichten in je huidige digitale volwassenheid geeft je de nodige inzichten om te realiseren waar je vandaag staat en te weten waar de kansen liggen. Niet alleen in technologie en infrastructuur; ook organisatorische ondersteuning, processen, cultuur en huidige klantactiviteiten zijn net zo belangrijk. Want Peter Drucker’s befaamde uitspraak geldt nog steeds: “Culture eats strategy for breakfast”.

Om deze factoren te kunnen identificeren hebben we een nieuw digitaal volwassenheidsmodel ontwikkeld dat kan meten waar je organisatie staat in haar digitale volwassenheid. Het model heeft verschillende variabelen en bestaat uit 7 dimensies:

1. Organisatie en activiteiten. Hoe ondersteunend is je organisatie als het gaat om digitale strategie, het managen en uitvoeren van de plannen? Hoe werken teams samen en zijn die processen opgelijnd? De belangrijkste reden waarom digitale transformaties mislukken, is omdat organisaties niet duidelijk zijn over wat voor hen en hun werknemers betekent. Daarom is een duidelijke visie en ondersteuning vanuit C-niveau absoluut noodzakelijk.

2. Cultuur en innovatie. Vaak is de grootste hindernis niet de infrastructuur, maar een cultuurverandering om digitale transformatie succesvol te maken. Dus hoe staat je organisatie tegenover innovatie en hoe wordt het ondersteunt? Hoe kunnen medewerkers digitale technologie gebruiken, worden ze getraind en leren ze nieuwe vaardigheden? Je moet ervoor zorgen dat werknemers de mogelijkheid krijgen om de vaardigheden te ontwikkelen om te werken met de technologieën die nodig zijn om uw bedrijf vooruit te helpen in het digitale tijdperk.

3. Technologie. Natuurlijk kan geen transformatie worden voltooid met de juiste technologie om dit te ondersteunen. Het zal de basis vormen voor je digitale onderneming. Wat zijn je huidige systemen en wat kunnen die? Zullen ze je helpen om beter te presteren, processen te automatiseren en uiteindelijk je klantervaring te optimaliseren?

4. Gegevens en analyse. De datagedreven wereld waarin we vandaag leven zal alleen maar toenemen in de toekomst. Je moet erachter komen welke gegevens je al beschikbaar hebt. Je hebt namelijk waarschijnlijk meer dan je denkt. Het juiste gebruik van die gegevens om de goede en noodzakelijke inzichten te verkrijgen, is echter een ander spel.

5. Klantervaring en aanpak. Hoe goed zorg je ervoor dat je klant betrokken blijft? Speel je voldoende in op de behoeften van de klant, met andere woorden; hoe goed reageer je op de klantervaring?

6. Kanaalstrategie. Hoe en welke kanalen gebruik je om je marketingactiviteiten beter te laten presteren? Een recente studie van Google laat zien dat digitaal volwassen marketeers 4x zoveel kans hebben om bedrijfsdoelen te overtreffen.

7. IT-infrastructuur en procesoptimalisatie. Naast de technologieën die in je organisatie worden gebruikt en die we meten in de derde dimensie, is het ook nodig om te onderzoeken hoe je huidige IT-infrastructuur de bedrijfsprocessen en -doelen ondersteunt.

“Digitale transformaties mislukken vaak omdat er niet met al deze verschillende dimensies rekening is gehouden.”

 

Waarom doet dit er toe?

Oké, nu weet je hoe digitaal volwassen jouw organisatie is. En nu?

Deze inzichten zijn nodig om de juiste digitale transformatie strategie voor je bedrijf te creëren. Onderzoek het weten van ‘hoe’ voordat je aan de slag gaat met dure implementaties en tijdrovende processen. Laat het je helpen bij het maken van de juiste keuzes; wat ontbreekt, maar ook wat werkt goed? Je hoeft heus niet altijd groot te beginnen, je kunt eerst kleine stapjes maken, bewijzen wat werkt en daarop voortbouwen. Maar op deze manier vorm je wel je prioriteiten; weet waar je moet beginnen om de resultaten vanaf dag 1 te kunnen oogsten.

Het helpt niet alleen om te weten waar te beginnen, maar ook om te onderzoeken hoe je je bedrijf toekomstbestendig maakt. Welke kansen liggen er en hoe zorg je ervoor dat wat je doet bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen? Hoe kan het je huidige business model verbeteren of kunnen nieuwe bedrijfsmodellen worden ontsloten door de juiste kansen te grijpen? Digitale transformaties mislukken vaak omdat er niet met al deze verschillende dimensies rekening is gehouden. Er is meestal alleen focus op bijvoorbeeld het implementeren van data en technologische oplossingen.

Het creëren van een 360 graden beeld van je bedrijf door je digitale volwassenheid te weten en rekening houdend met de kansen en bedreigingen die de digitale wereld voor je huidige situatie biedt, zal je helpen digitale transformatie van je organisatie een succes te maken.

Weten wat de digitale volwassenheid is van jouw organisatie? Doe onze Data Scan voor snelle inzichten of neem contact op om meer te weten!