De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Geschreven door Marc van Belkum op Feb 25, 2020

Vandaag aan de slag

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook allemaal mee, maar dat neemt niet weg dat veel bedrijven en organisaties er liever vandaag dan morgen mee aan de slag moeten; het is nu eenmaal ‘transform or die’.

We hebben de afgelopen jaren gezien dat digitale transformaties vaker falen dan slagen. Uit een enquête onder 1.000 bedrijven wereldwijd door Bain & Company blijkt dat slechts 5% van de digitale transformaties slagen. De meeste transformaties falen omdat het doel van de verandering niet duidelijk is binnen de organisatie. Innovatief zijn of nieuwe technologieën adopteren is nooit een doel op zich; het moet bijdragen aan het verbeteren van uw bedrijf en business model.

Dus waar te beginnen? Ergens willekeurig beginnen, leidt vaak tot teleurstelling. Als je wilt starten met digitale transformatie, moet je eerst begrijpen waar je vandaag staat. Niet alleen dat inzicht verkrijgen, maar ook weten waar het aan bijdraagt. Het maken van gefundeerde keuzes voordat je begint is wat iedereen wil toch?

Waar wil je heen?

Dus waar wil je naartoe met je bedrijf? Wat zijn langetermijndoelen die moeten worden bereikt om een topleider te worden of om voorloper te blijven in je markt, de efficiëntie te verbeteren en de kosten te verlagen, de klantervaring te verbeteren, enz.? Wat bepaalt het succes? En wat zijn de KPI's om die doelen te meten?

“Het verkrijgen van inzichten in je huidige digitale volwassenheid geeft je de nodige inzichten om te realiseren waar je vandaag staat en te weten waar de kansen liggen.”

Allemaal vragen die moeten worden beantwoordt voordat je aan de slag gaat. Als je er niet voor zorgt dat resultaten meetbaar maken de eerste prioriteit is, kun je er zeker van zijn dat je het spel gaat verliezen. Want die resultaten meetbaar hebben is wat uiteindelijk je businesscase zal vormen, wat nodig is om te bewijzen of de stappen naar transformatie die je hebt ondernomen succesvol waren of niet.

Waar sta je vandaag?

Dus je weet nu waar je heen wilt. Maar waar sta je vandaag? Welke stappen moet je nemen? En hoe en in welke volgorde moet je ze nemen? Misschien is je IT-infrastructuur helemaal top, maar op de een of andere manier ontbreekt het eraan de noodzakelijke inzichten uit de verschillende gegevensstromen te halen. Of er is geen echte toewijding of visie vanuit C-level, maar wordt wel van iedere afdeling verwacht dat ze handelen alsof die er wél is.

Het verkrijgen van inzichten in je huidige digitale volwassenheid geeft je de nodige inzichten om te realiseren waar je vandaag staat en te weten waar de kansen liggen. Niet alleen in technologie en infrastructuur; ook organisatorische ondersteuning, processen, cultuur en huidige klantactiviteiten zijn net zo belangrijk. Want Peter Drucker’s befaamde uitspraak geldt nog steeds: "Culture eats strategy for breakfast".

Om deze factoren te kunnen identificeren hebben we een nieuw digitaal volwassenheidsmodel ontwikkeld dat kan meten waar je organisatie staat in haar digitale volwassenheid. Het model heeft verschillende variabelen en bestaat uit 7 dimensies:

1. Organisatie en activiteiten. Hoe ondersteunend is je organisatie als het gaat om digitale strategie, het managen en uitvoeren van de plannen? Hoe werken teams samen en zijn die processen opgelijnd? De belangrijkste reden waarom digitale transformaties mislukken, is omdat organisaties niet duidelijk zijn over wat voor hen en hun werknemers betekent. Daarom is een duidelijke visie en ondersteuning vanuit C-niveau absoluut noodzakelijk.

2. Cultuur en innovatie. Vaak is de grootste hindernis niet de infrastructuur, maar een cultuurverandering om digitale transformatie succesvol te maken. Dus hoe staat je organisatie tegenover innovatie en hoe wordt het ondersteunt? Hoe kunnen medewerkers digitale technologie gebruiken, worden ze getraind en leren ze nieuwe vaardigheden? Je moet ervoor zorgen dat werknemers de mogelijkheid krijgen om de vaardigheden te ontwikkelen om te werken met de technologieën die nodig zijn om uw bedrijf vooruit te helpen in het digitale tijdperk.

3. Technologie. Natuurlijk kan geen transformatie worden voltooid met de juiste technologie om dit te ondersteunen. Het zal de basis vormen voor je digitale onderneming. Wat zijn je huidige systemen en wat kunnen die? Zullen ze je helpen om beter te presteren, processen te automatiseren en uiteindelijk je klantervaring te optimaliseren?

4. Gegevens en analyse. De datagedreven wereld waarin we vandaag leven zal alleen maar toenemen in de toekomst. Je moet erachter komen welke gegevens je al beschikbaar hebt. Je hebt namelijk waarschijnlijk meer dan je denkt. Het juiste gebruik van die gegevens om de goede en noodzakelijke inzichten te verkrijgen, is echter een ander spel.

5. Klantervaring en aanpak. Hoe goed zorg je ervoor dat je klant betrokken blijft? Speel je voldoende in op de behoeften van de klant, met andere woorden; hoe goed reageer je op de klantervaring?

6. Kanaalstrategie. Hoe en welke kanalen gebruik je om je marketingactiviteiten beter te laten presteren? Een recente studie van Google laat zien dat digitaal volwassen marketeers 4x zoveel kans hebben om bedrijfsdoelen te overtreffen.

7. IT-infrastructuur en procesoptimalisatie. Naast de technologieën die in je organisatie worden gebruikt en die we meten in de derde dimensie, is het ook nodig om te onderzoeken hoe je huidige IT-infrastructuur de bedrijfsprocessen en -doelen ondersteunt.

“Digitale transformaties mislukken vaak omdat er niet met al deze verschillende dimensies rekening is gehouden.”

Waarom doet dit er toe?

Oké, nu weet je hoe digitaal volwassen jouw organisatie is. En nu?

Deze inzichten zijn nodig om de juiste digitale transformatie strategie voor je bedrijf te creëren. Onderzoek het weten van 'hoe' voordat je aan de slag gaat met dure implementaties en tijdrovende processen. Laat het je helpen bij het maken van de juiste keuzes; wat ontbreekt, maar ook wat werkt goed? Je hoeft heus niet altijd groot te beginnen, je kunt eerst kleine stapjes maken, bewijzen wat werkt en daarop voortbouwen. Maar op deze manier vorm je wel je prioriteiten; weet waar je moet beginnen om de resultaten vanaf dag 1 te kunnen oogsten.

Het helpt niet alleen om te weten waar te beginnen, maar ook om te onderzoeken hoe je je bedrijf toekomstbestendig maakt. Welke kansen liggen er en hoe zorg je ervoor dat wat je doet bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen? Hoe kan het je huidige business model verbeteren of kunnen nieuwe bedrijfsmodellen worden ontsloten door de juiste kansen te grijpen? Digitale transformaties mislukken vaak omdat er niet met al deze verschillende dimensies rekening is gehouden. Er is meestal alleen focus op bijvoorbeeld het implementeren van data en technologische oplossingen.

Het creëren van een 360 graden beeld van je bedrijf door je digitale volwassenheid te weten en rekening houdend met de kansen en bedreigingen die de digitale wereld voor je huidige situatie biedt, zal je helpen digitale transformatie van je organisatie een succes te maken.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min