De vijf levels van data-volwassenheid

Groeien met Data (Blog 1 van 6)
Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten zijn, en waar je zelf staat. Dat laatste bepaal je binnen een paar minuten met de gratis datascan van Little Rocket. In deze blog lees je wat de vijf mogelijke uitkomsten (levels) zijn, en waar die op zijn gebaseerd.
Veel klanten kloppen bij ons aan omdat ze ‘meer met data willen’. Nou is meer niet altijd beter, dus in zo’n geval willen we eerst weten waar het bedrijf in kwestie nu staat. Of in de context van ons groeimodel: welk level het heeft. Dat bepalen we aan de hand van het DELTA-model.
Data als fundament
DELTA staat voor:
- Data
- Enterprise
- Leadership
- Targets
- Analysts
Data vormen het fundament dus de eerste pijler is veruit de belangrijkste. Reken in onze scan daarom op veel vragen over de beschikbaarheid van data, want zowel de kwantiteit als kwaliteit moet op orde zijn. Heb je veel data, maar zijn ze niet betrouwbaar? Dan sta je in feite met lege handen.
De vier andere pijlers worden belangrijker naarmate je ‘data-volwassener’ wordt. Allereerst moet je organisatie ermee kunnen werken (geen eilandjescultuur!). Daarnaast is enthousiasme bij het management een must, net als het stellen van heldere doelen. En sta je uiteindelijke aan de top, dan heb je natuurlijk analisten in dienst.

Vijf levels
Om aan te geven hoe datavolwassen een organisatie is, zijn er vijf levels bepaald. We nemen ze een voor een met je door.
Level 1: analytisch zwak
Elk bedrijf start ten minste bij dit level. Want hoe klein je bedrijf ook is, je houdt je administratie bij – al was het maar voor de Belastingdienst – en dus heb je data. Met data-analyses ben je hooguit af en toe bezig, na een incident bijvoorbeeld. Vragen beantwoord je doorgaans vanuit je onderbuikgevoel. Daardoor sta je geregeld voor verrassingen. Hé, daar gebeurde iets!
Level 2: lokaal analytisch
Je werkt al met data, maar nog niet organisatiebreed. Er zijn wellicht wat dashboards voorhanden, zodat je bij het beantwoorden van vragen niet meer (volledig) op je onderbuikgevoel vaart. Maar applicaties zijn vaak nog niet geïntegreerd. De vraag ‘Wat gebeurde er?’ kun je soms beantwoorden aan de hand van data, maar soms ook nog niet.
Level 3: ambitieus analytisch
‘Waarom gebeurde dat?’ Die vraag kun je op dit level beantwoorden op basis van data, want je hebt je data op orde. Data vormen ook een onderdeel van je strategie. Je gebruikt ze niet alleen als input voor dashboards, maar bijvoorbeeld ook voor de eerste voorspelmodellen.
Level 4: analytische organisatie
Data en analytics zijn op dit level geïntegreerd in je organisatie. Je haalt stuurinformatie uit je data en je gebruikt data om terug- én vooruit te kijken. Wat gaat er gebeuren?
Level 5: analytische concurrent
Wat moeten we doen om morgen iets te laten gebeuren? Het beantwoorden van die vraag laat je over aan algoritmes, want op dit level baseer je ál je keuzes op data. Bovendien laat je zo veel mogelijk processen automatisch verlopen.
Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.
- ✔ Invullen kost enkele minuten
- ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
- ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat
Benieuwd wat wij allemaal doen?

Verwante
blogartikelen

Power BI Premium SKUs verdwijnen: waarom Firestart for Fabric de opvolger is
.jpg)
Hoe een data-engineer een auto koopt: Zo maak je slimme keuzes met data
.jpg)
Nederland groeit, maar wie doet straks het werk?

AI transformeert werk: Hoe doe je dat zinvol?

De AI Act is er: Heb jij jouw processen al in kaart?

De waardeketen van data

DataDog: optimale monitoring en analysemogelijkheden

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie
.webp)
De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Wat is Infrastructure as Code?

Wat is GraphQL?

Van prep naar predictive: onze visie op data

De 7 dimensies van digitale volwassenheid

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Op weg naar een toekomst zonder geheimen

Waarom? Waarom? Waarom?

Wie is de beste data-ontdekker?

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

In drie stappen van data naar business inzicht
