De vijf levels van data-volwassenheid

Geschreven door Marc van Belkum op Sep 07, 2022

Groeien met Data (Blog 1 van 6)

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten zijn, en waar je zelf staat. Dat laatste bepaal je binnen een paar minuten met de gratis datascan van Little Rocket. In deze blog lees je wat de vijf mogelijke uitkomsten (levels) zijn, en waar die op zijn gebaseerd.

Veel klanten kloppen bij ons aan omdat ze ‘meer met data willen’. Nou is meer niet altijd beter, dus in zo’n geval willen we eerst weten waar het bedrijf in kwestie nu staat. Of in de context van ons groeimodel: welk level het heeft. Dat bepalen we aan de hand van het DELTA-model.

Data als fundament
DELTA staat voor:

  • Data
  • Enterprise
  • Leadership
  • Targets
  • Analysts

Data vormen het fundament dus de eerste pijler is veruit de belangrijkste. Reken in onze scan daarom op veel vragen over de beschikbaarheid van data, want zowel de kwantiteit als kwaliteit moet op orde zijn. Heb je veel data, maar zijn ze niet betrouwbaar? Dan sta je in feite met lege handen.

De vier andere pijlers worden belangrijker naarmate je ‘data-volwassener’ wordt. Allereerst moet je organisatie ermee kunnen werken (geen eilandjescultuur!). Daarnaast is enthousiasme bij het management een must, net als het stellen van heldere doelen. En sta je uiteindelijke aan de top, dan heb je natuurlijk analisten in dienst.

Vijf levels
Om aan te geven hoe datavolwassen een organisatie is, zijn er vijf levels bepaald. We nemen ze een voor een met je door.

Level 1: analytisch zwak
Elk bedrijf start ten minste bij dit level. Want hoe klein je bedrijf ook is, je houdt je administratie bij – al was het maar voor de Belastingdienst – en dus heb je data. Met data-analyses ben je hooguit af en toe bezig, na een incident bijvoorbeeld. Vragen beantwoord je doorgaans vanuit je onderbuikgevoel. Daardoor sta je geregeld voor verrassingen. Hé, daar gebeurde iets!

Level 2: lokaal analytisch
Je werkt al met data, maar nog niet organisatiebreed. Er zijn wellicht wat dashboards voorhanden, zodat je bij het beantwoorden van vragen niet meer (volledig) op je onderbuikgevoel vaart. Maar applicaties zijn vaak nog niet geïntegreerd. De vraag ‘Wat gebeurde er?’ kun je soms beantwoorden aan de hand van data, maar soms ook nog niet.

Level 3: ambitieus analytisch
‘Waarom gebeurde dat?’ Die vraag kun je op dit level beantwoorden op basis van data, want je hebt je data op orde. Data vormen ook een onderdeel van je strategie. Je gebruikt ze niet alleen als input voor dashboards, maar bijvoorbeeld ook voor de eerste voorspelmodellen.

Level 4: analytische organisatie
Data en analytics zijn op dit level geïntegreerd in je organisatie. Je haalt stuurinformatie uit je data en je gebruikt data om terug- én vooruit te kijken. Wat gaat er gebeuren?

Level 5: analytische concurrent
Wat moeten we doen om morgen iets te laten gebeuren? Het beantwoorden van die vraag laat je over aan algoritmes, want op dit level baseer je ál je keuzes op data. Bovendien laat je zo veel mogelijk processen automatisch verlopen.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

In drie stappen van data naar business inzicht

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is....
Jelle Scholten
February 27, 2020
5 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min