In drie stappen van data naar business inzicht

Geschreven door Jelle Scholten op Feb 27, 2020

Meer data betekent meer waarde

In de afgelopen jaren hebben veel bedrijven steeds meer data verzameld. Waarom? Omdat data het nieuwe goud is en je zoveel mogelijk moet ontginnen, toch? Nou, niet echt. Meer gegevens betekent niet noodzakelijkerwijs meer concurrentievoordeel. Nou, niet echt. Meer gegevens betekent niet noodzakelijkerwijs meer concurrentievoordeel.

Het opslaan van data over je producten, klanten of processen is natuurlijk noodzakelijk en het zal inderdaad een onvermijdelijk onderdeel zijn om in dit digitale tijdperk concurrerend te kunnen blijven. Vaak worden die gegevens echter versnipperd verspreid over allerlei systemen en silo's. In staat zijn om daaruit bruikbare inzichten te verkrijgen om je organisatie te laten groeien, wordt daarom steeds moeilijker als je het niet snel op orde krijgt.

DRIPpen van inzichten

Onze ervaring is dat veel bedrijven daarom ‘DRIP’ ervaren: Ze zijn wel ‘Data Rich’, maar tegelijkertijd ‘Information Poor’, omdat ze niet in staat zijn om de benodigde informatie uit die data te halen. En het zijn die inzichten die je concurrentievoordeel opleveren dat je nodig hebt in de markt van vandaag. Maar waar te beginnen?

Het draait allemaal om de juiste eindjes aan elkaar knopen in je huidige digitale landschap en IT infrastructuur. Weten welke databronnen beschikbaar zijn, welke systemen en software programma's worden gebruikt en hoe de gegevens- en informatiestromen door je organisatie stromen. Zijn de databases eigenlijk allemaal wel silo's of zijn er al goede connecties en wordt de data dus al verrijkt? Maar ook; welke gegevens zijn er precies beschikbaar? Zijn het pure gegevens over klant demografie en koopgedrag of is het data over interne processen en verkoop, of beide? Inzicht in wat je in je ‘data winkel’ hebt, is de eerste stap om wat waarde aan die gegevens te kunnen geven en scenario's te creëren over wat je ermee kunt doen om je bedrijf te verbeteren of een plan te maken over het kan verrijken met de data die nog ontbreekt.

Van data naar bruikbare inzichten

Wanneer je helder hebt hoe de ‘hardware’ in elkaar zit, is het belangrijk om te begrijpen wat de huidige informatiebehoeften zijn, zowel intern als extern. Welke inzichten zouden je werknemers helpen hun werk beter of op zijn minst efficiënter te doen? Wat weet je over je klanten? En ken je ze eigenlijk wel? Kennis hebben van de behoeften binnen je organisatie en medewerkers aan het denken zetten over welke informatie hen zou helpen hun klanten beter te bedienen, zal enige structuur en richting geven aan het verkrijgen van bruikbare inzichten die nodig zijn om uw bedrijf te laten groeien, nu en in de toekomst.

Verder is het noodzakelijk om de inzichten uit data voor iedereen gemakkelijk toegankelijk te maken. Dashboards kunnen daarbij helpen; die bieden gemakkelijk te begrijpen, realtime inzicht in wie het nodig heeft. Kijkend naar dezelfde data en daar de juiste informatie uit afleiden, door ervoor te zorgen dat de getransformeerde data ‘schoon’ is en op de juiste manier is getransformeerd. Om ervoor te zorgen dat iedereen in uw organisatie het dashboard kan gebruiken, stellen we daarom deze vragen eerst. Je moet eerst de gebruikersbehoeften begrijpen, zodat zij het als hun eigen en enige bron van waarheid kunnen (en zullen) gebruiken.

Het is niet (alleen) een oplossing, het is een mindset

Degenen die snel kunnen reageren op de business inzichten, zijn degenen die zullen overleven. Zo simpel is het. Bedrijven die de lean startup-mentaliteit van constant meten, leren en verbeteren niet hanteren, zullen sterven. Misschien niet vandaag en misschien niet over een jaar, maar de volgende disruptor in jouw markt zal vroeg of laat komen en de nieuwe status-quo vaststellen. Te vaak zie ik bedrijven die nog steeds op zoek zijn naar die 'gouden ei'-oplossing. De enige weg vooruit is om de waarheid te accepteren dat er geen eind aan is: "er is alleen evolutie".

Bedrijven, technologie en innovatie evolueren te snel, de wereld verandert te snel. Daarom moet je er flexibel op kunnen reageren.

Kleine stappen nemen, maar met grote impact.

Doe de datascan
Wil je weten welk level van datavolwassenheid jouw organisatie heeft, en wat je moet doen om verder te groeien? Doe dan eerst onze datascan.

  • ✔ Invullen kost enkele minuten
  • ✔ Je krijgt per e-mail een gratis rapport met toelichting
  • ✔ Binnen twee dagen weet je waar je staat

Benieuwd wat wij allemaal doen?

Bekijk al onze diensten en ontdek de mogelijkheden met data & AI.

Verwante
blogartikelen

De sleutel tot succes: een effectieve datastrategie

Een datastrategie, of tegenwoordig zelfs een data & AI strategie, vormt de route voor het verzamelen, analyseren en gebruiken van data & AI.
Leen Timmers
February 1, 2024
15 min

De combinatie van Artificial Intelligence en zinvol werken

Dat de aandacht voor data & AI toeneemt en dat de waarde steeds vaker aangetoond wordt is duidelijk. Zo blijkt uit het thema van de 16e...
Leen Timmers
January 18, 2024
10 min

Wat is Infrastructure as Code?

Veel bedrijven specialiseren zich in software ontwikkeling of data. Bij Little Rocket doen we beide. We zoeken continue naar de beste...
July 30, 2020
15 min

Wat is GraphQL?

Wanneer je start met het bouwen van een webapplicatie zijn er talloze vragen die je moet beantwoorden. Welke technieken gebruik ik voor...
Michel Boezerooij
October 15, 2020
15 min

Van prep naar predictive: onze visie op data

Afgelopen week vond de Big Data Expo 2019 plaats in de jaarbeurs in Utrecht. Een plek waar mensen samenkomen met een gedeelde interesse...
February 29, 2020
5 min

De 7 dimensies van digitale volwassenheid die je moet weten voor je gaat transformeren

Digitale transformatie. We willen het allemaal, net zoals ‘iets met’ Big Data, Marketing Automation & AI. En we strugglen er ook...
Marc van Belkum
February 25, 2020
5 min

Groeien met data… daar komt geen einde aan

Zelfs als uit onze datascan blijkt dat je het hoogste level van datavolwassenheid hebt bereikt, kun je blijven groeien met data...
Marc van Belkum
June 20, 2023
10 min

Op weg naar een toekomst zonder geheimen 

Wat gaat er morgen gebeuren? Op die vraag kun je een behoorlijk betrouwbaar antwoord geven als je organisatie level 4 van...
Marc van Belkum
May 31, 2023
10 min

Waarom? Waarom? Waarom?

‘We halen veel nieuwe klanten binnen, halen onze salestargets, maar waarom stijgt onze omzet niet?’ Met dit soort waarom-vragen ga je aan...
Marc van Belkum
May 4, 2023
10 min

Wie is de beste data-ontdekker?

Komt uit onze datascan dat je op level 2 zit van datavolwassenheid? Dan is het tijd om te experimenteren! In deze fase heb je al wat data...
Marc van Belkum
April 26, 2023
10 min

Waarom kwalitatieve data broodnodig is

Elk bedrijf, groot of klein, heeft data. Maar niet elk bedrijf dóet iets met die data. In dit tweede blog (uit een serie van zes) lees je...
Marc van Belkum
April 5, 2023
10 min

Claim nú marketingbudget voor Google Analytics 4 in 2023

Kijk je soms, regelmatig of vaak naar de bezoekersaantallen van je website? Maar zegt de datum 1 juli 2023 je weinig? Dan ben je niet...
Leen Timmers
November 24, 2022
5 min

Waarom hardlopers straks weglopen met datasynthese

Marc van Belkum
April 7, 2022
5 min

Third party data stopt, zet je eigen data in voor sales & marketing!

Met het steeds verder beperken van third party (cookie) data verandert het digital marketing landschap sterk. En daarmee ook de...
May 28, 2020
10 min

De waarde van data analyse voor jouw bedrijf

Ieder bedrijf genereert data, bewust of onbewust. Als je die data links laat liggen gebeurt er niets. Gebruik je data om beter te worden.
Jelle Scholten
May 20, 2020
5 min

De vijf levels van data-volwassenheid

Hoe hard is het nodig voor jouw bedrijf om te investeren in data? Dat hangt af van twee dingen: hoe datavolwassen je concurrenten...
Marc van Belkum
September 7, 2022
4 min

“Dankzij data maken we nu slimmere keuzes”

We horen de term steeds vaker: datavolwassenheid. Terecht, wat ons betreft, want bedrijven die mede dankzij data...
Leen Timmers
October 5, 2022
3 min